Background Image
Next Page  37 / 60 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 37 / 60 Previous Page
Page Background

37 |

הביטחון

אוקטובר-נובמבר 4102

ביתני פיקוח וקופה

מבני בקרת קהל

ביתני שמירה

עמדות ושולחנות בידוק

מגדלי שמירה ועוד...

w w w . r o t h . c o . i l r o t h @ r o t h . c o . i l

מוצרי איכות מבית

צ. רוט תעשיות בע"מ:

ת.ד. 571 אזה"ת הצפוני, אור עקיבא 15603

טל': 9363626-40 פקס: 3581626-40

צ. רוט תעשיות בע"מ

ח ב ר ה ל ע ב ו ד ו ת מ ת כ ת

>

המשך בעמוד 83

שוויון, מלמד כי מידת האי־ שוויון בישראל היא מהגבוהות במדינות

המפותחות (הסיבות לכך הן רבות, שיעור הגבוה של משפחות עם

שלושה ילדים ויותר בישראל, שיעורי מס גבוהים, תחרותיות נמוכה,

הוצאות ממשלה אזרחית על רווחה נמוכות ועוד..) לפי נתוני המוסד

לביטוח לאומי, בשנת 0102 חיו בישראל 003,334 משפחות מתחת לקו

העוני, 001,177,1 בני אדם ובהם 003,738 ילדים.

נתון זה מראה כי על השלטון המרכזי ביחד עם השלטון המקומי

לעשות יותר על־מנת לטפל באוכלוסיות אלו.

"קיימת קבוצה של אזרחים אשר מחליטים, ומרצונם החופשי, לתרום

ולתת למען הזולת, לפי הונם האישי: כישורים, משאבים, ידע, זמן ויכולת

- וללא תמורה כספית. אלה הם המתנדבים. הם מרגישים מחוייבות

כלפי הקהילה. ה"פרט האחראי חברתית" הוא אחד אשר מרגיש מחובר

עם אלה, שמחוץ למעגל המשפחה והחברים. ההתנדבות משמשת דבק

)3(

המחבר את היחיד לחברה ומגבירה לכידות ומחויבות חברתית".

בשנת 0102 ביצע מנהל המחקר והכלכלה במשרד תמ"ת סקר

, מתוצאות הסקר עולה כי שיעור

)4(

בנושא פעילות התנדבותית בישראל

ההתנדבות הוא פחות מ־%01 כאשר שיעורי ההתנדבות בבריטניה

עומד על כ־%03 מהאוכלוסייה הבוגרת, בארה"ב %22, ובהולנד %61.

נתונים אלו מציבים את ישראל במקום נמוך יחסית בשעורי הפעילות

ההתנדבותית.

אין ספק כי רמת ההתנדבות הינה נמוכה וכי ערך הלכידות

החברתית נמצא בחוסר ולכן יש צורך להגביר את המעורבות

האישית של כל אזרח בקהילה, יש צורך להציב תכניות עירוניות

לקידום ההתנדבות.

כוח אדם וידע

הבסיס לפעילות הרשות המקומית בשיגרה בחירום הינו עובדיו.

המובילים את תחום החירום בארגון אמורים להיות המובילים

בתחום המשרד הממשלתי. האחראי על רשויות המקומיות הינו

משרד הפנים. הוא זה שקובע ומגדיר את התנהלות הרשות המקומית

והוא זה שקובע את הגדרות בעלי התפקידים. אגפי הביטחון או

מחלקות הביטחון ברשויות המקומיות הם האחראים על החירום

ולכן מן הראוי. שמנהליו ועובדיו יהיו בעלי היכולת והכישורים, וזאת

על־מנת להוביל ולהכין את הרשות לחירום. תפקיד ממונה החירום

הינו מורכב ומחייב פעילות מול כל אגפי הרשות וכן, פעילות תאום

של כל גורמי הביטחון והדרכת מנהלי הרשות ועובדיה. זהו תפקיד

מרכזי הדורש הכשרה מתאימה. כיום תנאי הסף למילוי משרת ממונה

חירום ברשות הינם דרישות כלליות (תעודת בגרות, בוגר קוס קצינים

התפקיד כיום אינו מוגדר כתפקיד ססאטוטורי, כלומר,

)5(

וכדומה)

תפקיד המחייב כל רשות. השכר בתפקיד זה אינו מספק והאחריות

הינה רבה. תנאים אלה אין בהם כדי להכניס כוח־אדם, שיכול להוביל

בהכנה ובחירום .

משרד הפנים מוביל כיום מהלך להכשרת בעלי תפקיד בתחום

החירום, אולם עד שלא יהיה שינוי מהותי בהתייחסות למרכזיות

מנהל הביטחון ולשכרו, כוח האדם המוביל יהיה חסר.

המסגרת הנורמטיבית שלפיה הרשויות המקומיות נערכות

לחירום בנוייה על חוקים, בהחלטות ממשלה, בנוהלי מל"ח ובחוזר

מנכ"ל משרד הפנים. החוקים, התקנות וההנחיות אמורים להיות

מתורגמים לדרכי פעולה, שאותם יש ללמד. בעלי תפקידים ברשות

המקומית, שאמורים לתת מענה גם בחירום ("מה שעובד בשגרה

עובד בחירום") אינם מוכשרים במסגרת הכשרתם הכללית. תחומי

הידע של בעלי תפקידים הנרכשים במוסדות להשכלה גבוהה כגון,

בתחומי הניהול הציבורי, אינם מכילים פרקים של הכנה לחירום

ועבודה בחירום.

הרשות המקומית היא הזרוע הביצועית של השלטון המרכזי

במדינת ישראל. הרשות המקומית כפופה למשרד הפנים ופועלת על־פי

הנחיותיה בשיגרה. למרות זאת, בהכנה לחירום, פעילות משרד הפנים

ברשויות היא דלה (עיקרה בנושא פס"ח) ואין היא באה לידי ביטוי

כמובילה וכמעצבת את החירום.

תרבות של מוכנות

ברוב הרשויות מבוצעות פעילות תכנון (תרחישי ייחוס, תכניות

למשברי מים ועוד), וזאת כאשר רוב הרשויות עוברות הכשרה

ואימונים וכל הרשויות משתתפות בתרגול אחד לפחות (נקודת־

(3) מנהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת "פעילות התנדבות במדינת

ישראל בשנת 6002 "ויאסם אבו אחמד

(4) משרד בכלכלה פעילות התנדבותית בישראל־היקפה, מאפייניה

ומגמות עיקריות (01.5.01)

(5) "משרד הפנים" חוזר מנכ"ל 90/11/61 ממונה על שירותי החירום

וביטחון משרד הפנים"