שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 32

// אמנות
אתנחתא
במגרש משחקים הומה
ו ת ו ך משחק י כד ו ר
ודילוגים בחבל, מתרקם
לו המסע הדמיוני של
חבורת ילדים צוהלת - המבקשת לצאת
לשיט פיראטים בים הגדול. המטרה היא - כך
הכריזו מנהיגי החבורה אליהו ונחמיה - להגיע
ל"אי הפנינה" ולמטמון האוצרות המנצנץ.
בבת אחת, ובתוך בניית התפאורה מול עיני
הצופים, נבנית הספינה על תרניה והחבורה
יוצאת לדרך. כאן ננעץ רמז קטן למי שממש
לא יכול להתאפק – הסיפור נגמר בהפי אנד
גדול אבל הדרך עוד מתארכת וצריך קצת
סבלנות.
"משחקים פיראטים" הוא המופע החדש של
"קמע", להקת מחול הפועלת כבר יותר מעשור
בבאר שבע. לצד עבודות מחול למבוגרים,
שאותן יוצר הכוריאוגרף תמיר גינץ (המנהל
האמנותי השותף עם דניאלה שפירא), מעלה
הלהקה עבודות לילדים ולכל המשפחה.
הרפרטואר בתחום כולל בין היתר את "בת הים
הקטנה" (7002), "הברווזון המכוער" (0102)
ו"חלום של צעצוע" (2102), שעל כולם חתום
הכוריאוגרף אור אבוהב, שיצר גם את העבודה
החדשה.
עשרת הרקדנים המשובחים שעומדים
לרשותו של אבוהב - שאליהם מצטרפים הפעם
גם שני שחקנים בדמותם של אליהו ונחמיה -
הם נקודת המוצא לעבודה המקצועית שרקחו
הכוריאוגרף ובמאי המופע, יאיר שרמן. קטעי
מחול בהרכב קבוצתי ובתנועה אחידה ממלאים
את ההתרחשות הבימתית בקצב ואנרגיה
והרקדנים מפגינים לא רק יכולת טכנית
מרשימה, אלא גם חדוות ריקוד משמחת.
במקביל יצר אבוהב גם מחולות בהרכבים
קטנים יותר, דואטים וטריו, ובמיוחד אנחנו
זוכרים את ריקודם של שלושת הצלופחים
שבהם נתקלת החבורה, המדגימים תנועה
גמישה וחיננית ומייצרים כמה רגעים קסומים.
לעניין זה מתקשרת תלבושתם של
הצלופחים המדוברים - בגדי גוף ארוכים
וצמודים ומעין כובע ים תואם, כולם בהדפס
זברה שחור/לבן אלכסוני שמטעין את
התנועה בעוד רובד, וכמובן מחמיא לגופן
של הרקדניות המגלמות את הדמויות. גם
לתלבושתם של שאר המשתתפים הקדישה
המעצבת לימור הרשקו מחשבה רבה, ובולטות
התלבושות בדגמי משבצות מגוונים שאותן
עיצבה לילדים טרם הפיכתם לפיראטים.
שבחים מגיעים גם למעצב התאורה שי יהודאי,
שיצר אשליה של מרחבי ים וליווה את הדרמה
מקרוב, ולאדם קלר שיצר תפאורה דינמית
מופע המחול החדש "משחקים פיראטים" משלב עלילה נפתלת
עם מסר חינוכי עדין, ריקודים מלאי חדווה ותלבושות נאות
ריקוד בין הגלים
אם אתם מרימים גבה לנוכח מופע
המתנאה בשם "ביאליק בלוז" -
כנראה שקלעתם בדיוק למטרתו
של ליאור בן אברהם. כבר שנים שהוא מנסה
להפיח רוח חדשה ופרשנות תוססת ואפילו
פיקנטית בשירה ובספרות המצוינות שנכתבו
כאן, במטרה לקרב אליהן את בני הנוער.
הוא חוקר את חייהם וכתביהם של יוצרים
כש"י עגנון, אברהם חלפי וחיים נחמן ביאליק,
ומשוכנע כי יש להעניק לקהל הצעיר הזדמנות
נוספת לגלות אותם. "בימים שבהם סף הריגוש
עולה בהתמדה והסיפוקים מיידיים, אני מבקש
להאיר חומר מורכב יותר, אמנות צרופה שהיא
גם חלק בלתי נפרד מהעברית ומהסיפור שלנו
בארץ", מסביר השחקן, שמופיע כעת ברחבי
הארץ במופע "ביאליק בלוז".
במופע של בן אברהם, ביאליק הוא לא רק
המשורר הלאומי, מנהיג ואמן נערץ, אלא גם
מתבגר מאוהב וגבר שיודע לקרוץ ולרמוז
רמזים ארוטיים. את הפן הזה בדמותו מלווה
מוסיקה באותה הרוח: בלוז, ג'ז, רגאיי וגם
מוסיקה יוונית, שתומכת היטב בטקסטים
ובשירים שבחר בן אברהם למופע. על הצד
המוסיקלי חתומים המוסיקאים אורי וייס
וירון זיו, שיצרו למוסיקה המוכרת עיבודים
מקוריים, ובמהלך המופע הם גם שרים,
מתופפים, מנגנים ומשחקים בחן רב וכובש.
לצד כל אלה שוזר בן אברהם במופע פרטים
מהביוגרפיה האישית שלו, ומוצא הקבלה בינו
לבין ביאליק בנקודה מרכזית: בשל מחלתו
של אביו הוא נשלח בילדותו לקיבוץ בצפון
ו"זכה" במעמד המשפיל של ילד חוץ, ואילו
ביאליק, בשל עונייה של אמו, נשלח לבית
סבו שבו גדל וחווה גם הוא נטישה כואבת.
ומעל הפרטים הללו, הנרטיב והמשחק
שמגיש בן אברהם תוך שהוא לובש ופושט
כמה דמויות, מנצנצת שירתו של ביאליק
שהיא תמציתית ויפה, חכמה ונוגעת ללב, גם
כשהיא מבוצעת בהברה אשכנזית - החלטה
נבונה, אף אם לא מובנת מאליה. השירה הזאת,
בעיבודים המינימליסטיים והצנועים, מעוררת
בכל מי שמכיר את שירת ביאליק התרגשות
קלה. מילות השירים מוקרנות על קיר האולם,
מה שמאפשר לקהל להצטרף לשירה, אך מבלי
להפוך את המופע לערב שירה בציבור.
לנוכח המופע המוצלח, אי אפשר שלא
לתהות איך ייתכן שהדור הצעיר לא אוהב את
ביאליק, איך זה ששיריו הנפלאים נשמעים
להם ישנים ולא רלוונטיים. גם בן אברהם
לא מבין זאת. לפני שנים ספורות יצר על
ביאליק את המופע "היכן נעורי", שאותו
ייעד לתלמידי התיכון. המופע התקבל ל"סל
תרבות" ונראה היה שעתידו מובטח, אלא שאז
התברר שההזמנות לא מגיעות. "לתלמידים
חסרה תשתית תרבותית שמאפשרת להתקרב
לשירת ביאליק. נדרשים הכנה ותיווך, בין
היתר כדי להציג את הצדדים שאתם בני
נוער יכולים להזדהות", מסביר בן אברהם,
וקובע: "הרי שום דבר לא השתנה מאז. לבטים,
ביאליק בקצב הג'ז
המופע של ליאור בן אברהם מפיח חיים לא רק בשיריו
של ביאליק, אלא גם בדמותו התוססת של האיש
שלא היה רק משורר לאומי, אלא גם גבר מאוהב
מתוך המופע "ביאליק בלוז".
שירה חכמה ונוגעת ללב
צילום: אמנון זיו
כך,
ספטמבר 4102
<
23 שיעור חופשי
1,33,34,35,36,37,38,39 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...40
Powered by FlippingBook