לספורט, ועוד לקבוצת ילדים שלא מגלה עניין
רב. נדרשים פעולת תיווך משמעותית ושיקול
דעת חינוכי ופדגוגי מצד המורים על מנת
לאפשר קרבה מעין זו.
לשם כך אציג שתי סוגיות מרכזיות איתן
מתמודדים המורים לתנ"ך, המביאים לפני התלמי
–
דים את הכתובים ואת העולה מהם, וחלק ממרחב
שיקול הדעת הנלקח בחשבון בהתמודדות זו.
‰Â˘‡¯ ‰È‚ÂÒ
איך מגשרים בין המציאות שהתורה מתארת
לבין המציאות של הקורא באמצעות פרשת עבד
ש
ֵ
י ש
ִ
ר
ְ
ב
ִ
ד ע
ֶ
ב
ֶ
ה ע
ֶ
נ
ְ
ק
ִ
י ת
ִּ
עברי: שמות פרק כ"א: "כ
ם". מורים
ָּ
נ
ִ
י ח
ִ
ש
ְ
פ
ָ
ח
ַ
א ל
ֵ
צ
ֵ
ת י
ִ
ע
ִ
ב
ְּ
ש
ַ
ב
ּ
ד ו
ֹ
ב
ֲ
ע
ַ
ים י
ִ
נ
ָ
ש
המלמדים את פרשת עבד עברי ניצבים בפני קושי
של חיבור בין המציאות של עולם בו קיימת
עבדות, ובין מציאות ימינו בה חירות האדם היא
ערך מובן מאליו.
לתלמידים הרואים בתנ"ך ספר מורשת, המלמד
על העבר של העם היהודי, אין בכך בעיה, אולם
למי שרואה בתורה דבר ה' אקטואלי ומתאים לכל
דור, הפער הוא סוגיה מטרידה. האם נאמר כי
פרשת עבד עברי היא סוגיה לא רלוונטית לאדם
המודרני, ואם כך, מה זה אומר על התורה? האם
היא מתאימה לתקופה מסוימת בלבד?
נציג שלוש מן הדרכים בהן ניתן להתמודד עם
סוגיה זו:
1. דרך הבוחרת לא לעסוק בגישור. הלומדים
יעסקו בסוגית עבד עברי דרך הפרשנות הקלא
–
סית, המסבירה את המילים ואת המושגים העולים
מן הפסוקים, ודרך ההתעמקות בפרטי ההלכה
העולים מפרשה זו. זהו לימוד פורה המדגים את
החיבור בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה,
∫„È·˘ ¯ÊÚÈχ ßÙ¯Ù
˙‡ ·ÈˆÓ ȇ¯˜Ó‰ ¯ÂÙÈÒ‰¢
ÍÂ˙· ˘ÓÓ ¯‡Â˙Ó‰ ¯·Ú‰
‡Â‰ Ƈ¯Â˜‰ Ï˘ ‰Â‰‰
‰ÈËÙÓÈÒÓ ¯˙ÂÈ ÂÓÓ ˘¯Â„
¢‰È˙ÙÓ‡ ‡
21
‰È˙ÙÓÈÒ ˘¯Â„ ∫„È·˘ ¯ÊÚÈχ
„È˙ډ ‰Â‰‰ ¯ÙÒ ∫˜È߈ȷÂÏÂÒ
˙ÈÓÚÙ≠„Á ‰‡È¯˜ ∫ßıȷ·ÈÏ ‰ÓÁ