הלכות הנלמדות מפסוקים אלו הקשר בין הכתוב
ובין ההלכה הוא יסוד המחבר בין הדיוק במילות
הפסוקים ובין ההלכות הנלמדת מהם. לאור
העובדה כי ההלכה הזו היא יומיומית עבור הבנים
במגזר הדתי, מדובר בחיבור גם לחיי היומיום, אם
כי לא מן הצד הרגשי.
קישור מרחבי בתוך התנ"ך:
בראשית: 1. הסבר בלשונך את עקרון
'הסיבתיות הכפולה' והסבר כיצד עיקרון זה בא
לידי ביטוי בדברי יוסף לאחיו. בסס את דבריך על
ציטוט מדברי יוסף.
2. עיין במלכים א, פרק י"ב, פסוקים ח'-י"ז.
הסבר כיצד עקרון 'הסיבתיות הכפולה' בא לידי
ביטוי במקור זה. בסס את דבריך על הכתוב.
מן התלמיד נדרש להכיר עיקרון מרכזי יסודי
בתפיסת התנ"ך. 'הסיבתיות הכפולה' מתייחסת
לקשר בין התוכנית הא-להית
והבחירה האנושית. אנו מבקשים
מן התלמיד להתייחס לסוגיה זו
במסגרת הלימוד בספר בראשית
ולהסביר אותה גם בהקשרים נוס
–
פים בתנ"ך, ומתוך כך לנסות ולק
–
שור זאת למציאות חייו.
חיבור בין הכתובים למציאות
ימינו:
דברים: התורה דורשת מן הצבא של עם
ישראל לנהוג במוסריות. עיין בפרק כ', והבא
דוגמא לעיקרון זה בכל אחד מן התחומים האלה:
מענה לקשיים של הלוחם, היחס כלפי האויב,
היחס לטבע.
מן התלמיד נדרש לראות את תפיסת העולם של
התורה ביחס למלחמה ולדרישה מן הצבא להת
–
נהגות מוסרית. מכאן אפשר לעסוק גם בסוגיה
כיצד התורה מהווה יסוד לתפיסות מוסריות הרל
–
וונטיות לעולמנו ומכוונות התנהגות ומחויבות.
‰ÈÈ˘ ‰È‚ÂÒ
איך מתמודדים עם דילמות מוסריות במסגרת
העיסוק בדמותם של אבות האומה? הצורך לגשר
בין המציאות התנ"כית ובין מציאות ימינו ובחי
–
רה בין דגשי הוראה שונים, מהווים אתגר עבור
המורה לתנ"ך, שאיתו הוא מתמודד כמעט בכל
שיעור. אך סוגיה אחרת מעמידה בפני המורים
אתגר משמעותי לא פחות, והוא הוראת יחידות
העוסקות באבות האומה. ובאומרנו אבות האומה
אנו מתכוונים לא רק לאברהם יצחק ויעקב, אלא
גם למשה, דוד ורבים אחרים, כולל נשים מרכזי
–
ות כמו האמהות, מרים ואחרות.
ניקח כדוגמא את סיפור אברהם היורד למצרים:
ר
ֶ
ש
ֲ
א
ַּ
י כ
ִ
ה
ְ
י
ַ
בראשית פרק י"ב, פס' י"א-י"ג: "ו
ה
ֵּ
נ
ִ
ה
ֹ
ו
ּ
ת
ְ
ש
ִ
י א
ַ
ר
ָ
ל ש
ֶ
ר א
ֶ
אמ
ֹּ
י
ַ
ה ו
ָ
מ
ְ
י
ָ
ר
ְ
צ
ִ
א מ
ֹ
בו
ָ
יב ל
ִ
ר
ְ
ק
ִ
ה
ּ
או
ְ
ר
ִ
י י
ִּ
ה כ
ָ
י
ָ
ה
ְ
ו
ְּ
ת
ָ
ה א
ֶ
א
ְ
ר
ַ
ת מ
ַ
פ
ְ
ה י
ָּ
ש
ִ
י א
ִּ
י כ
ִּ
ת
ְ
ע
ַ
ד
ָ
א י
ָ
נ
ך
ָ
ת
ֹ
א
ְ
י ו
ִ
ת
ֹ
א
ּ
גו
ְ
ר
ָ
ה
ְ
את ו
ֹ
ז
ֹ
ו
ּ
ת
ְ
ש
ִ
א
ּ
רו
ְ
מ
ָ
א
ְ
ים ו
ִ
ר
ְ
צ
ִּ
מ
ַ
ה
ְ
ך
ָ
ת
ֹ
א
ך
ֵ
ר
ּ
בו
ֲ
ע
ַ
י ב
ִ
ב ל
ַ
יט
ִ
ן י
ַ
ע
ַ
מ
ְ
ל
ְ
ּ
ת
ָ
י א
ִ
ת
ֹ
ח
ֲ
א א
ָ
י נ
ִ
ר
ְ
מ
ִ
א
ּ
ו:
ּ
י
ַ
ח
ְ
י
ְ
:"ְ
ך
ֵ
ל
ָ
ל
ְ
ג
ִּ
י ב
ִ
ש
ְ
פ
ַ
ה נ
ָ
ת
ְ
י
ָ
ח
ְ
ו
ְ
איך נתייחס לדברים אלו? במסגרת בה התלמיד
רואה את אברהם אבינו כדמות מן ההיסטוריה
והתרבות הקדומה, מעשיו אינם משפיעים על
עולמו של התלמיד, ולפיכך יכול התלמיד לבקר
את אברהם ומעשיו ולהמשיך הלאה. אולם במסג
–
רת לימוד בה אברהם הוא נביא המדבר עם ה',
עולה שאלה לא פשוטה ביחס לפעולותיו.
בהתאם, המורה שואל את עצמו כיצד נציג
את אברהם ומעשיו בהיותו אבי האומה, נביא
ואדם נשגב? ומה אם התלמיד יבקר את התנהגו
–
תו של אברהם? כיצד ישפיע הדבר על יחסו
לאברהם ולמורשתו?
„·Ú ˙˘¯Ù ÈÎ ¯Ó‡ ̇‰
˙ÈËÂÂϯ ‡Ï ‰È‚ÂÒ ‡È‰ ȯ·Ú
‰Ó ¨ÍΠ̇ ¨È¯„ÂÓ‰ Ì„‡Ï
ø‰¯Â˙‰ ÏÚ ¯Ó‡ ‰Ê
23