הנקודה המרכזית בחלק זה היא השאלה האם
אנחנו נותנים מענה מספק לשאלות המשמעות
הקיומית הנובעות מעצם השהייה בבית הספר.
דיון בשאלות האם יש חשיבות לחינוך למתן
משמעות? כיצד מחנכים למשמעות? מה זה חינוך
למשמעות? האם מישהו בכלל יכול לעשות את
זה? יכול למלא דפים רבים מלאי תוכן ועניין.
אבל, במקום לנסות לענות על השאלות המורכ
–
בות האלו, אני בוחר לספר על תופעה מרתקת
ומעוררת מחשבה, הלקוחה מהמציאות היומיומית
של עבודתי:
בזמן הטיפול, ברגע שבו עולות שאלות של
משמעות וטעם, אני בוחר לעצור את לימוד
אסטרטגיות הלמידה ומשתדל להתייחס לכל
שאלה. אני לא מנסה לשכנע. אני בעיקר שואל.
לפעמית אני מוצא תשובה שיכולה להתאים,
לפעמים אני מציג את נקודת מבטי, לפעמים אני
לא מוצא מה לומר ומסתפק בהקשבה, בניסיון
להבין. "את המשמעות צריך לחפש ולמצוא
התלמיד," אני מזכיר לעצמי שוב ושוב ונותן
לתלמיד את הזמן הנדרש לו לשם חשיבה, התנ
–
סות וקבלת החלטה אחראית. ואז, בדרך שלא
תמיד אני מצליח לזהות את נתיביה העלומים,
כאשר התלמיד מוצא לעצמו את המשמעות
לנוכחות פעילה בבית הספר, זה הרגע שכמעט
תמיד מתרחש דבר מפתיע ואפשר לומר מרגש.
זה הרגע שבו שוב ושוב אני רואה שהבעיות
הנובעות מלקויות הלמידה, אלו שהיינו משוכנ
–
עים שהן מרכז הבעיה, נעשות לפתע פתירות,
צדדיות, כמעט זניחות.
האם התופעה של מציאת כוחות חדשים היא
לא מה שתמיד קורה לנו כאשר אנחנו מוצאים
משמעות וטעם למאמצינו? יותר מכך: האם
המשמעות שאנו בוחרים לעצמנו אינה מהווה את
הממריץ החשוב ביותר בניסיוננו המודע להגיע
לפסגות הגבוהות, בלי שאף אחד "ייאלץ" לדחוף
אותנו לשם?
)בהקשר זה אני תמיד נזכר בהשתאות במפעל
החיים של הצעירים שפעלו לפני הקמת המדינה
ולאחר מכן. על אף שרבים מהם היו ללא השכלה
רחבה וללא תנאים נוחים, הם הקימו בזמן קצר
מפעלים ומוסדות ברמות הגבוהות ביותר. האם זו
דוגמא הממחישה את הפוטנציאל העצום שגלום
במי שנותן משמעות למעשיו?(
מכאן אפשר לחזור לרגע לאמירה של הפסוק
מאיוב. הרע שיש לסור ממנו במקרה זה הוא הרע
שנובע מכך שאנו לא תמיד חשים בצורך לתת
מענה לרצונו של התלמיד לחפש משמעות לשה
–
ייתו בבית הספר. במילים אחרות, חריפות הרבה
יותר, אפשר לומר זאת גם כך: אם נסרב לצאת
מנקודת מוצא האומרת שהחינוך למשמעות נמצא
בשלמותו במשפטים כגון: "אם לא תלמד אז
תהיה..." וכו', נבין שעלינו לבנות באופן תדיר,
בזהירות, בתבונה, ביצירתיות מקורית ולאורך זמן
דרך שתשתדל לתת טעם ומשמעות למאמץ.
שהרי טכניקות מלומדות ומנומקות ככל שתהיי
–
נה, לא כל כך יצלחו כאן.
˙ÈÈÚ·Ï ˙Â¯Â˘˜‰ ˙˜ˆÓÏ ˙‡ӂ„
˙ÂÚÓ˘Ó‰
בחלק זה אשתמש בדוגמאות מספרי: "בשביל זה
יש אווזים: שיחות עם מתבגר לקוי למידה". הספר
בנוי כדיאלוג מתמשך ביני ובין התלמיד )יובל(.
כמה טוב לנוח. כמו רבים מהלומדים, אדם
שאינו מוצא משמעות במאמץ הקשור לפעולות
הקשורות לשגרת יומו, ישאף פעמים רבות
ÈÙ ˙„Óډ „ÂÓÈÏ‰Ó „ÁÙ‰
Ì˙ÏÁ ˜¯ Ìȇ Ú„ÂÈ
ÌÈ„ÓÂÏ Ï˘ ˙È„ÚÏ·‰
Ì‚ Ɖ„ÈÓÏ ÈȘÈÏÎ ÂÁ·Â‡˘
Ìȇ ¢ÌÈÏÈ‚¯¢‰ ÌÈ„ÓÂω
ıÁÏ‰Ó Ìȯ¯Á¢Ó
77