שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | ינואר 2014 | גליון 107 - page 6

ה
קרן לקידום מקצועי, אחת מזרועותיה
הביצועיות המרכזיות של הסתדרות
המורים, שמה לה למטרה לעודד
ולתגבר את קידומם האישי והמקצועי של
עובדי ההוראה.
בקרן לקידום מקצועי דואגים לעובדי ההוראה
במגוון רחב של תחומי עשייה, ושוקדים על
ביצוע ופיתוח פרויקטים רבים:
- אתר המציע
"פרזנטציה בריבוע"
למורים כלי חינוכי ייחודי, מצגות
אינטראקטיביות.
תחרות עובדי
"לא יאומן כי יסופר" -
ההוראה לכתיבת ספרי ילדים בעברית
ובערבית.
– תוכנית
"תפריט בית-ספרי"
להעשרת עובדי הוראה ולפיתוח צוות
החינוכי.
– ייעוץ
"מפגשים עם אופק חדש"
וליווי למצוינות בעבודת צוות
ולהתמודדות עם השינויים.
– אתר להתמודדות
"בין הצלצולים"
עם אלימות ולטיפוח אקלים בית-ספרי
בסביבה אינטרנטית, סדנאות לעובדי
הוראה ועוד.
- מאגר הקישורים המקיף
"קישורן"
והגדול ביותר לחומרי למידה ופעילויות
מתוקשבות.
"מחשב נייד לכל מורה וגננת" -
תוכנית המכשירה ומפתחת את
יכולת המורה להשתמש במחשב
למטרות שונות.
אתר המיועד
קהילות מקצועיות -
למורים בתחומי דעת שונים.
"טכנולוגיה בכף היד" (על קצה
מרתונים ליישומי מחשב
המזלג) -
לעובדי הוראה.
השתלמות
"צילום דיגיטלי לגננת" -
בתחום הצילום הדיגיטלי לגננת.
לשיפור וחיזוק
"קורסים באנגלית" -
השפה האנגלית באמצעות ספק חיצוני,
בשיטת לימוד אינטראקטיבית.
מעבדת מולטימדיה
"ממדים" -
המספקת מגוון רחב של קורסים
איכותיים בתחומי האינטרנט
והמולטימדיה (מחצית מהקורסים הוכרו
ל"אופק חדש").
- מפעל מלגות מפואר
"אקדמיזציה"
התומך מדי שנה באלפי מורים.
- כתב עת לתרבות, חברה
"פנים"
וחינוך.
- כתב עת לנושאי יהדות,
"אתרוג"
חינוך וחברה.
שירות מומחים
"מודעות" -
פסיכולוגיים, יועצים ארגוניים ועובדים
סוציאליים.
הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים
אף מעמידה לרשות עובדי הוראה פעילים
שירות פסיכולוגי בפריסה ארצית.
השירות ניתן תוך שמירה על סודיות מוחלטת,
כמתחייב בחוקי האתיקה המקצועית.
ה
מסמך שלהלן מציע המלצות ליישום
"הצעד הבא" של רפורמת "אופק
חדש". הרפורמה החלה בשנת 7002,
ו"הצעד הבא" יימשך בחמש השנים הבאות.
ההמלצות מבוססות על שורה של מחקרים
מהארץ ומהעולם, ועיקרן חתירה להעמיד
את עובדי ההוראה – מורים וגננות – במוקד
התהליך החינוכי. "הצעד הבא" יעסוק בתנאי
עבודתם, באוטונומיה שלהם ובהתפתחותם
המקצועית והאישית.
בשלב הראשון השיגה הרפורמה יעדים
חשובים: שינוי מבנה שבוע העבודה של
עובדי ההוראה; שיפור מהותי בשכרם; חיזוק
היסודות הפרופסיונליים של עבודת ההוראה;
בניית מסלולי קידום מקצועי והפעלתם;
העמקת ההוראה הפרטנית ושילובה בסדר
היום ובתרבות של המוסד החינוכי. כצפוי,
חרף ההצלחות האלה, לא כל יעדי הרפורמה
הושגו: ההוראה הפרטנית לא הוטמעה
במוסדות החינוך באופן המאפשר את מימוש
מלוא הפוטנציאל שלה; מסלולי הפיתוח
והקידום שהוצעו במסגרת הרפורמה מיושמים
באופן חלקי בלבד; ולא נמצא פתרון מספק
לסוגיית עומס העבודה המוטל על המורים
והגננות. ההמלצות במסמך זה מבקשות לתקן
את הליקויים הקיימים ולחזק את המגמה
החיובית שהרפורמה הניעה.
להלן עיקרי ההמלצות:
העלאת ההשקעה הכוללת בחינוך ובתנאי
העבודה של המורים והגננות והשוואתה
, יחד עם שימוש
OECD
למקובל במדינות
מושכל בתקצוב הנוסף לשם צמצום האי־
שוויון בחינוך.
חיזוק האוטונומיה המקצועית של עובדי
ההוראה וחיזוק מאפיינים מגבירי אמון
הדדי בעבודת הצוות החינוכי.
הקטנת מספר שעות ההוראה הפרונטליות
והגדלת מספר שעות השהייה.
מיקוד עבודת עובדי ההוראה בחינוך
ובהוראה וצמצום העיסוק במטלות דיווח
שאינן נובעות במישרין מעבודתם ואינן
תורמות לה.
ביסוס ההוראה הפרטנית ככלי מוביל
לחדשנות פדגוגית וכמשאב בית־ספרי
לצמצום פערי הישגים, יחד עם פיתוח
מערך הדרכה וליווי למורים ותוכניות
לימוד מתאימות.
שיפור הפיתוח המקצועי בתחום
הדיסציפלינרי, הפדגוגי־דידקטי והזהותי־
מקצועי ושילובו במתווה לטיפוח מגוון
מסלולי קידום וקריירה, תוך כדי העברה
הדרגתית של תפקידי הערכה, הדרכה
ופיקוח לידי המוסד החינוכי.
צמצום הפער בין הרטוריקה המרימה
על נס את איכותם הגבוהה של המורים
כגורם המכריע בהשבחת החינוך לבין
ההשקעות הזעומות המכוונות לקידום
איכותם ומעמדם של המורים בישראל.
שיפור התשתית הפיסית במוסדות החינוך
וארגון סביבות עבודה המותאמות להוראה
פרטנית ומרחבי עבודה אישיים לעובדי
ההוראה.
הקטנת בתי הספר וכיתות הלימוד לשם
שיפור האווירה החינוכית ובניית אקלים
חברתי תומך ולשם יצירת סביבת עבודה
שתאפשר לעובד ההוראה לבטא את מלוא
יכולותיו המקצועיות ולהעניק תשומת לב
ראויה לכלל התלמידים.
אנו סבורים שאם המלצות אלה יבוצעו, "אופק
חדש" יהפוך לרפורמה אמיתית – משינוי
מסדר שני לרפורמה המשמעותית ביותר
שנעשתה אי־פעם במערכת החינוך שלנו.
ציון שורק, מנהל בית הספר
הגבוה להכשרת מורים
בגיבוש התוכנית השתתפו גננות, מורים
ומנהלים בארבעה סקרי עומק ובמחקר
איכותני שבוצע על ידי רשות המחקר של
אוניברסיטת תל אביב.
נעים להכיר
אקטואליה
"אופק חדש: הצעד הבא"
2018-2013
תקציר
הקרן לקידום מקצועי
ינואר 4102
<
6 שיעור חופשי
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 2,3,4,5,40
Powered by FlippingBook