צהלה
מתמודדים עם אתגרים
משאית עמוסת כיסאות גלגלים הגיעה לפני
כחודשיים לבית הספר "צהלה" בתל אביב,
שמנהלת ויויאן אקשטיין, ליום פעילות ייחודי.
ביום זה למדו הילדים איך נכים מצליחים לשחק
כדורסל ולהגיע להישגים משמעותיים. המשאית
מגיעה לכאן פעם בשנה, בשיתוף מועדון ספיבק,
מרכז ספורט לנכים איל"ן ברמת גן, כחלק מיום
מיוחד שבו מכירים הילדים אנשים מרשימים -
שהם גם נכים. "בכל שנה אנחנו מעבירים את
הפעילות הזאת, בשיתוף מועצת התלמידים",
אומרת ענת דגן, הרכזת החברתית בבית הספר
ומחנכת כיתה ד'.
השנה הגיעו לפעילות ליאור, קטוע רגל
כתוצאה מתאונת דרכים שעבר בגיל 41, וערד,
בן 52 שאינו נכה, אך נחשף לספורט הנכים
במסגרת מחויבות אישית שעשה בגיל 61, ומאז
פעיל במועדון ספיבק. ליאור סיפר בפתיחות
על קטיעת הרגל, האשפוז הארוך ותהליך
השיקום. "הייתי ילד בדיוק כמוכם", הוא אמר.
"שובב, נמרץ, תלמיד טוב, שיחקתי כדורסל,
הייתי ספורטאי מצוין, ולפתע החיים הציבו
בפני אתגרים חדשים... למרות הקשיים, בחרתי
להמשיך הלאה, החלטתי שאני ממשיך לעסוק
בספורט ולא מוותר". כיום ליאור הוא מאמן
כדורסל וספורטאי מצטיין, שייצג כמה פעמים
את המדינה בתחרויות בינלאומיות.
"הילדים ישבו מרותקים", אומרת דגן. "הם
ראו איך מתמודדים בגבורה עם אתגרים שהחיים
מפילים עלינו". אחרי השיחה שיחקו כדורסל על
כיסאות גלגלים. "מסרים רבים וחשובים מועברים
לתלמידים שלנו במהלך הפעילות", אומרת
הרכזת דגן. "הילדים רואים איך ממשיכים בחיים
למרות הקושי, הם לומדים שלנכים יש הרבה
יכולות שאנחנו לא תמיד מודעים להן ולומדים
על כוח הרצון והאמונה, שיכול להוביל אותנו
להישגים גבוהים למרות הקשיים".
פקיעין
שוויון ברשת
כ-005,2 תלמידי כיתות ו' וז' מפקיעין השתתפו,
לפני כחודשיים, ב"במה סינכרונית לשוויון בין
העדות – האחר הוא אני". את הפעילות יזמו
אגף החינוך הדרוזי והצ'רקסי במשרד החינוך,
מרכז פסג"ה פקיעין, אגף טכנולוגיות מידע -
במינהל למדע וטכנולוגיה ואשכול המורשת
במשרד החינוך.
בשיחה השתתפו שייח' יודה חטיב מהמגזר
הדרוזי, הרב חנניה אביטן מהמגזר היהודי,
אלשמאס גריס מנסור מהעדה הנוצרית והאימאם
שייח' סלים שיני מהעדה המוסלמית. את השיח
הנחה ד"ר אסעד עראידה. הדיון שודר דרך רשת
האינטרנט לכיתות ו' וכיתות ז' ביישובים
הדרוזיים.
"מטרות הפעילות", אומר אכרם אברהים,
מפקח על החינוך המדעי והטכנולוגי במגזר
הדרוזי והצ'רקסי במחוז חיפה והצפון, "היו להכיר
ולהאמין ביכולת של השונים לחיות ולהצליח
ביחד תוך שמירה על צדק חברתי, ערבות הדדית
וסולידריות; לטפח סובלנות, אנושיות, אכפתיות,
הבנה ורגישות לצרכיו של האחר; ולהכיר בזכותו
של כל אדם לחיות את חייו על פי ערכיו ותפישת
עולמו, באופן אוטונומי ועצמאי, כל עוד אינו
פוגע בזכויותיו של האחר".
פרט לאברהים, הובילו את היוזמה מנהל
פסג"ה פקיעין, יוסף סויד; המפקח על המורשת
הדרוזית, עלי אלמן; ומדריכי התקשוב פאאד
דיב וסמיר סלאמה, בתמיכת הממונה על החינוך
הדרוזי מוהנא פארס ומפקח מחוז הצפון בחינוך
הדרוזי והצ'רקסי, ג'לאל אסעד.
הכיוון – מזרח
תלמידים משנגחאי שבסין הם בעלי היכולת
הגבוהה ביותר במתמטיקה בעולם. הציון החציוני
שלהם במבחני פיז"ה, 316, גבוה ב־911 נקודות
מהציון הממוצע בקרב תלמידים ממדינות
. התלמידים משנגחאי מתמודדים היטב
OECD
עם שאלות מורכבות ומפגינים כישורי חשיבה
ופתרון בעיות מרשימים. גם שכניהם מהונג
קונג, טייוואן, סינגפור ודרום קוריאה השיגו
ציונים גבוהים בבחינה, שהתקיימה ב־2102
ותוצאותיה פורסמו בתחילת דצמבר.
"הניו יורק טיימס" ציין בדאגה, כי תלמידי
מדינות המערב – ובראשן בריטניה וארצות
הברית – הגיעו להייכול לשגים מרשימים
פחות. הציון של התלמידים הבריטים בתחום
הקריאה היה שווה לממוצע הכללי. התלמידים
הצרפתים היו מעט מתחת לממוצע במדעים
ומעט מעל הממוצע בקריאה ובמתמטיקה.
חבריהם מארה"ב ממוקמים מעט מעל הממוצע
בקריאה ומתחת לממוצע במתמטיקה ובמדעים.
במבחני פיז"ה, שעורך הארגון לשיתוף
), משתתפים
OECD
פעולה ולפיתוח כלכלי (
אחת לשלוש שנים כחצי מיליון תלמידים
בגיל 51 מ־56 מדינות, העונים על שאלונים
במתמטיקה, מדעים וקריאה. במבחן האחרון
צוינה ישראל כאחת מעשר מדינות שהראו
שיפור לאורך זמן בשלושת התחומים. השיפור
בקריאה היה המשמעותי ביותר: הציון הממוצע
של תלמידי ישראל ב־2102 היה 684, לעומת
254 ב־2002. במתמטיקה קיבלו התלמידים
הישראלים 664 לעומת 244 ב־6002, ובמדעים
074 לעומת 454 ב־6002. למרות השיפור,
בכל התחומים תלמידי ישראל עדיין ממוקמים
.
OECD
מתחת לממוצע במדינות
רן שפירא
חינוך עולמי במספרים
ציון ממוצע במבחני פיז"ה – 2102
מדעים
מתמטיקה
קריאה
800
100
0
200
300
700
400
500
600
OECD
דירוג –
סין – שנגחאי
1
סינגפור
2
סין – הונג קונג
3
טייוואן
4
דרום קוריאה
5
ליכטנשטיין
8
בריטניה
26
ארה"ב
36
ישראל
41
צהלה. כדורסל
בכיסאות
גלגלים
שיעור חופשי 9
> 2014
ינואר