שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | ינואר 2014 | גליון 107 - page 18

מיהו דמוקרטי
השאלה מיהו בית ספר דמוקרטי
עומדת לפתחם של חברי צוות המשא
ומתן בין משרד החינוך לבתי הספר
הדמוקרטיים. האם כל בית ספר
שמכנה את עצמו דמוקרטי, אמנם
משתייך לזרם שבו התלמידים ייהנו
מזכויות מפליגות, ובית הספר יקבל
מימון של %001 מהמשרד? אם כן,
מהם עקרונות היסוד המשותפים?
שאלה אחרת היא אם כל בתי הספר
יסכימו להגדרות שמנוסחות על ידי
צוות מצומצם של מנהלים.
אז כמה בתי ספר דמוקרטיים
קיימים בישראל? אין מספר רשמי,
כי הם מעולם לא התאגדו וכל אחד
מהם התנהל באופן עצמאי. ההערכה
היא שיש כ־03 כאלה, אם כי לפני
שלוש שנים נוסדה קהילת בתי
הספר הדמוקרטיים, הכוללת מעט
יותר מ־02. בתי הספר הדמוקרטיים
שייכים לחינוך המוכר ואינו רשמי
ומתוקצבים ב־%57 על ידי משרד
החינוך, אך גובים תשלומי הורים
גבוהים שמופנים בעיקר לשכר מורים.
במסגרת המעבר לזרם הממלכתי,
התנאי של משרד החינוך הוא ביטול
תשלומי ההורים.
רפורמת אופק חדש עשויה לפתור
חלק מהבעיה, כיוון שבעקבותיה
צומצם הפער בין שכר המורים
בממלכתי ובדמוקרטי הצטמצם, ויש
גם שעות פרטניות שאפשר לנצל
לפעילויות הייחודיות לדמוקרטיים,
כמו וועדות וחונכות. אך אין ספק
שוויתור על תשלומי הורים משמעותו
גם צמצום צוות ההוראה, וזה אחד
החששות שמשמיעים היום בדיונים.
משרד החינוך בודק כיום את
הסוגיה לא רק מההיבט הרעיוני שלה,
אלא גם הפרקטי. צוות הבדיקה של
המשרד בוחן בכל בית ספר דמוקרטי
את מצב הבינוי, וכן בודק אם יש
הסכמה למהלך מצד העמותה המנהלת
את בית הספר והרשות המקומית.
יש מקומות שבהם הרשות המקומית
לא מעוניינת לתמוך במהלך, ולכן
זאת תהיה אבן נגף בפני בית הספר
והוא לא יוכל להצטרף לחינוך
הממלכתי - אלא אם שר החינוך
יפעיל את השפעתו.
של בינוי וכן של תקציב.
ואולם, לדברי גורן,
ההצטרפות לזרם הממלכתי
מעלה גם חששות. "את
החששות הייתי מגדיר בשני
תחומים: אובדן של הזהות ועצמאות ברמה
הפדגוגית", הוא אומר בכנות. "במלים אחרות,
השאלה היא אם נוכל להישאר מי שאנחנו גם
ביום שאחרי. חוזר מנכ"ל בנוגע לדמוקרטיים
ייכתב ויפורסם. אבל מה יקרה אם יבואו שר
אחר ומנכ"ל אחר? האם יוכלו בהינף יד לשנות
את כל מה שהוסכם? למשל, איך נתרגם לשפה
של משרד החינוך עניין הלמידה הספונטנית?
הרי אצלנו, אם קבענו שיעור מתמטיקה, זה
לא שכולם יושבים ומחכים בכיתה".
יש גם פחד רגיל משינוי, מודה גורן.
אבל הוא אופטימי, ומעריך שכל הבעיות
הללו ילובנו. דווקא עניין תשלומי ההורים
מטריד אותו פחות. "בית הספר הוא צנוע,
אולי בגלל האזור שבו הוא שוכן, ולא גבה
תשלומים גבוהים מעולם", הוא אומר. "יש
לנו המון חששות", הוא מדגיש, "אבל רובנו
בדעה שמדובר במהלך היסטורי. השאיפה
המרכזית שלי היתה להיות חלק מהחינוך
הציבורי". לדברי גורן, כעת משפחה ברמת
הגולן שתרצה לבחור בית ספר לילדיה תיהנה
ממגוון אפשרויות - בית ספר רגיל, תלמוד
תורה ובית ספר דמוקרטי. "עד עכשיו היינו
כמו בנים חורגים, המהלך העכשווי נותן לנו
לגיטימציה".
"יש אמת מהותית ויפה מאוד בחינוך
הדמוקרטי", מוסיפה יעל בונה. "תמיד
חשבתי שיש לה מקום רחב יותר ושחבל
שהיא תישאר בקרב קבוצה מצומצמת. תמיד
אמרו שהדמוקרטיים הם בועה - אז בואו
נצא מהבועה".
יעל ביבר אביעד, שייסדה בית ספר דמוקרטי
"כשהקמתי את 'קהילה' לא הבנתי מה רוצים
בעבר:
אלה שטענו שהוא לא חברתי. בהדרגה התחוור לי
שההיבדלות של בתי הספר הדמוקרטיים היא לא
פעם על בסיס כלכלי. שהגיעו אלינו הורים שחיפשו
מקום נחמד לילדים, עם הרבה יותר אנשי צוות"
ינואר 4102
<
81 שיעור חופשי
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...40
Powered by FlippingBook