שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | ינואר 2014 | גליון 107 - page 14

לפני כשנתיים, לאחר שניהלה בית ספר
דמוקרטי משגשג בכפר סבא במשך יותר
מעשור, חצתה יעל בונה את הקווים - ועברה
לנהל בית ספר ממלכתי "רגיל" בחולון. "בית
הספר החדש", כשמו כן הוא, הוקם לפני
שנתיים כחטיבת ביניים צומחת לתיכון, וזכה
זה כבר להימנות עם בתי הספר שמשרד החינוך
רואה בהם "חלוץ חינוכי". בית הספר החדשני
מתנהל בכיתות עם קירות הפרדה ודלתות
שקופים, שדומות לחדרי ישיבות בחברות היי-
טק יותר מאשר לכיתות המוכרות. אך האם
אכן מדובר בצדו השני של המתרס החינוכי?
בעמותת ההורים שניהלה את בית הספר
של בונה בכפר סבא, היו כאלה שהתקשו לקבל
את הניכור במערכת החינוך הממלכתית.
הם הצטרפו להורים רבים אחרים, שבשני
העשורים האחרונים נטשו את מערכת החינוך
הרגילה והקימו מסגרות אלנטרנטיביות שונות
- דמוקרטיות, אנתרופוסופיות ועוד. לרוב
מדובר בבתי ספר קטנים, משפחתיים ולא
סטנדרטיים. זכויות הילדים הן בראש סדר
העדיפויות, והלימודים הם לפי בחירת הילדים
עצמם. אופי הלימודים הותאם לידע ולאופי
של המורים, שהיו אמונים על גירוי סקרנותם
של הילדים.
ככל שנפתחו יותר ויותר בתי ספר
דמוקרטיים, הם נהפכו לזרם חינוכי של ממש.
ואולם, הם לא הצליחו להגיע למעמד של גורם
משמעותי במערכת החינוך, והתנהלו תמיד
בשוליה. בונה, שעדיין מאמינה בעקרונות
החינוך ההומני, פשוט בחרה בדרך אחרת
לממש אותו - בלב מערכת החינוך הממוסדת.
בית הספר החדש שבניהולה מהווה כיום
אבן שואבת לאנשי חינוך, בזכות מודל ה"היי-
טק היי", שאומץ מרשת בתי ספר אמריקאיים
בשם זה. למרות השם היוקרתי, בתי הספר
המשתייכים לרשת החינוך, שמושבה בפאלו
אלטו שבלוס אנג'לס, פועלים דווקא בשכונות
עניות המאוכלסות במהגרים רבים ממקסיקו
השכנה. ואולם על אף תנאי הפתיחה הקשים
שלהם, התלמידים שם מגיעים להישגים
ראויים לציון, והרוב המוחלט של הבוגרים
רוכשים השכלה גבוהה - דור ראשון
לאקדמאים.
היי-טק היי אינו ממוקד במרדף אחרי
הישגים וציונים ולא בודק את תלמידיו
במבחנים תקופתיים, אלא להפך: הלמידה
מבוססת פרויקטים, שיטות ההערכה הן
חלופיות (פרזנטציות, תיק עבודות), והלמידה
נסמכת על עבודת צוות, דבר הדורש פיתוח
מיומנויות של דיאלוג והקשבה – כל אותן
מיומנויות שמדגישים בין היתר בבתי ספר
דמוקרטיים. ומתברר שהם משגשגים, למרות
ואולי גם בזכות שיטות ההוראה והערכה
האלטרנטיביות.
השילוב הזה, בין החינוך הדמוקרטי
לבין החינוך החדשני, הוא האתגר שבונה
רואה לנגד עיניה. היא שואפת ליצור מקום
שמעמיד בראש סדר העדיפויות את צורכי
הילדים ומעניק להם את החינוך הטוב ביותר
שבנמצא, מבלי לגבות סכומי עתק מהוריהם.
גם משרד החינוך החל לשאת את עיניו למודל
דומה: שילוב של למידה שמבוססת פחות על
מבחנים, מתחשבת יותר בלומד ובצרכיו ושמה
את המרוץ בצד. במלים אחרות, למידה הומנית
יותר.
כחלק מהמגמה החדשה, מבקש המשרד
להוציא לדרך תהליך שבסופו ייכללו בתי
הספר הדמוקרטיים והאנתרופוסופיים בחינוך
הממלכתי. כל הנוגעים בדבר מבינים שההכרה
בתי הספר הדמוקרטיים ניסו להוביל מהפכה
חינוכית ולהפוך את הפירמידה על ראשה -
כך שהילדים יהיו אלה שיבחרו מה ללמוד
וכיצד יתנהל בית הספר. ואולם סיבות שונות,
כמו תשלומי הורים גבוהים ודימוי אליטיסטי,
השאירו אותם בשוליים של המערכת. כעת מבקש
משרד החינוך להכיר בהם ולהתחיל לתקצב
אותם - אך יש גם מי שחושש מאובדן האופי
מאת תמירה גלילי
המיוחד של הדמוקרטיים
"תמיד אמרו
שהדמוקרטיים
הם בועה -
אז בואו נצא
מהבועה"
ינואר 4102
<
41 שיעור חופשי
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...40
Powered by FlippingBook