פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 93

‰Ï·˜‰Â ˙È·¯Ú‰ ‰ÈÈÒÂÏ·‰ Ï˘ ÌÈÈ˙¯Â˘˜˙‰ ÌÈÈÂÓÈ„‰
ÌÈ·¯Ú ÌȯÈÚˆ È¢Ú Ì‰Ï˘ ˙¯˙ÂÒ‰
È˘ÈÓÁ ÒÈ‚Â Ìȯ„Ú ¨ÌÈ„˜Ù
¯ ˜ Á Ó
π≥
מאמר דן בפרשנות הייצוג התקשורתי של
ערביי ישראל על ידי צעירים ערבים. הוא יוצא
מנקודת הנחה שבישראל, כמדינה דמוקרטית,
אמצעי התקשורת ישמשו
במה
להבעת
דעות
ועמדות
בנושאים מגוונים, ולפיכך ידאגו לייצוג
שוויוני של קבוצות מיעוט )כספי, 5991(. דהיי
נו, מדובר בתקשורת המאפשרת גישה לכל
קבוצות המיעוט.
מכאן עולה שאלת המחקר המרכזית: כיצד
הצעירים הערבים מפרשים את דרך ייצוגם בתק
שורת הישראלית. בעוד הספרות המחקרית בחנה
את הייצוג של ערביי ישראל מבחינת התוכן
והמידה )פירסט, 1002; לאור ואחרים, 6002;
אברהם ואחרים, 4002; אברהם, 1002(, המחקר
הנוכחי מנסה לבחון את העמדות והתפיסות של
הצעירים הערבים לגבי הדימוי שלהם בתקשורת
הישראלית.
˙Èχ¯˘È‰ ˙¯Â˘˜˙· ÌÈËÂÚÈÓ‰ ‚ˆÈÈ
מחקרים רבים, בארץ בעולם, מצביעים על כך
שלתקשורת יש תפקיד מרכזי בייצוג המציאות
החברתית. היא מייצרת סטריאוטיפים שליליים,
המחזקים את החשדנות ואי האמון בקבוצות
מיעוט, מציגה לקהל משמעויות ומייצרת תבניות
חשיבה הדוחקות את "האחר לשוליים" )אברהם
ואחרים, 4002; למיש, 2002; פירסט,
;2001
.(Hall,1980
ביוזמת הרשות השנייה לטלו
ויזיה ולרדיו, נערך מחקר שבו נבחן בו זמנית
ייצוג של קבוצות מיעוט רבות בערוצים המסחרי
ים בסוגיות שונות )לאור ואחרים, 4002(. קבוצות
המיעוט שנבדקו היו: דתיים, עולים, מזרחים,
ערבים, נשים ומתנחלים. ממצאי המחקר הראו כי
קבוצות המיעוט שנבדקו אינן זוכות לייצוג שוו
יוני, שיעור הופעתן קטן משיעורן באוכלוסייה
והדמויות מוצגות באופן סטריאוטיפי ושלילי
וכנחותות ביחס לקבוצות הרוב )שם(. ייצוג הער
בים בכלי התקשורת הישראליים נמוך מאוד והם
נתפסים כנחותים בהשוואה
ליהודים החילונים האשכנ
זים, לגברים ולוותיקים )בר
לב, 7002(. ערביי ישראל
סוקרו בעיקר כאשר הם
איימו על קבוצות הרוב
בחברה, או לחלופין בהקשר
של סטייה, רצח והרג, הפג
נות וכן שביתות המוניות
1997)
Liebes,
(. מחקרים
הצביעו על כך שאמצעי
התקשורת מציגים את "הערבי" כאיום אסטרטגי.
לדוגמה: התפרעויות והפרות סדר בסקטור הערבי
הוצגו כסיכון מתמיד וכאיום ביטחוני על קיום
המדינה )
2000 al.
et
Avraham
.(
גם כניסת ערוץ 2 למפת התקשורת הישראלית,
בראשית שנות התשעים, לא הובילה לשינוי
משמעותי באופן הייצוג של הערבים תושבי ישר
אל, בהשוואה לערוצים אחרים.
ËÂÚÈÓ‰ ˙ˆ·˜
˙ÂÎÂÊ Ôȇ ˜„·˘
¯ÂÚÈ˘ ¨ÈÂÈ¢ ‚ˆÈÈÏ
Ô¯ÂÚÈ˘Ó Ô˘ Ô˙ÚÙ‰
˙ÂÈÂÓ„‰Â ‰ÈÈÒÂÏ··
ÔÙ‡· ˙‚ˆÂÓ
ÈÏÈÏ˘ ¨ÈÙÈˇȯËÒ
˙Â˙ÂÁÎÂ
93
‡Â‰ ¯„È‚ ·‡ Û¯Ú
È˘ ¯‡Â˙ ÏÚ·
Ò¯Ù Ô˙Á ¨˙¯Â˘˜˙·
˙¯Â˘˜˙‰ ˙¯Â˜È·Ï
ÌÚËÓ ≤∞±≥ ˙˘Ï
¯Â·Èˆ‰ ˙ÂÎÊÏ ‰„‚‡‰
„·ÂÚ Û¯Ú Æ˙Ú„Ï
‰ÁÓ Íȯ„Ó ¨‰¯ÂÓÎ
ÁÂ˙ÈÙÏ ˙ÂÈÂÓÏ˙˘‰
È„·ÂÚ Ï˘ ÈÚˆ˜Ó
ÊÎ¯Ó ≠ ‰‡¯Â‰
ÍÂÈÁ‰ „¯˘Ó ¨‰¢‚ÒÙ
ȇÂ˙ÈÚ ‰È‰ ¯·Ú·
¢‰È·¯Úχ¢ ÔÂ˙ÈÚ·
¢‡¯˜Â·¢ ¯˙‡Â
ה
ע ר ף א ב ו ג ו י ד ר
I,94,95,96,97,98,99,100 83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,...101
Powered by FlippingBook