בעלה, ואחת שיש לה ילדים
ומכעיסה את זו העקרה. בחוב
–
רת הלימוד המצוטטת, הניסוח
המדויק, הפורמאלי והבלתי
אישי של השאלות, יוצר כבר
בקריאה ראשונה את הרושם
שהתלמיד נדרש לעבודה
טכנית. "ערכו רשימה של
פרטים", "ציינו את הפרטים הבאים לפי טבלה",
"סכמו על פי פסוקים שונים". נראה כי הפנייה
לתלמיד בספר לימוד זה לא התייחסה להנעה.
מדוע לחפש את הפרטים? למה חשוב המצג? מה
המשמעות של יחסי הדמויות וחנה? למה חשוב
לדעת מי הדמות המרכזית? וכאילו כדי לחזק את
היעדרו של סיפור מלכד, הנותן משמעות לרצף
המשימות, משולבים בספר הלימוד, בין השאלות,
פרטי אינפורמציה שלא ברור מה הקשר ביניהם
ובינם לבין השאלות: כמו מקומה של רמה והצגת
פרטים היסטוריים וגיאוגרפיים על שילה.
אינני טוענת כי המידע הנמסר לתלמיד, או
הנדרש ממנו לגלות, אינו חשוב, לפחות בחלקו.
טענתי היא שדרך פנייה זו לתלמיד אינה יוצרת
סקרנות, אינה מניעה את הלומד לרצות להגיע אל
המידע מתוך מניע פנימי של חיפוש אמיתי ואינה
מעניקה משמעות ללימוד.
מורה הקורא דף זה בחוברת הלימוד אינו יכול
להיעזר בו כדי לשפר את איכות ההוראה שלו
ולתת לשיעוריו משמעות. הדף אינו מעורר בו
חשיבה כיצד לעשות כן. גרוע מזה המצב בו
המורה מבקש מתלמידיו, בלי שקרא איתם את
הפרק ודיבר על משמעותו, 'השיבו על שאלות
1-3 בספר לתלמיד'.
‰¯ÂÓ‰ χ ‰ÂÙ‰ ‰·È˙Î Ï˘ ˘„Á ¯‡ßÊ
מורים רבים התרגלו לשימוש בחוברות הלימוד
ומתקשים למצוא להן תחליף. עם ההנחיה כי אין
להשתמש בספרי לימוד, עולה באופן חריף שאלת
הפנייה הנכונה אל המורים. השאלה כיצד לפנות
למורה כדי להיות לו לעזר בהכנת שיעוריו, היא
מכרעת. העיסוק בה הכרחי לאור קביעתנו, כי
השיעור הטוב הוא תלוי מורה יוצר, החוצב בעצמו
את המשמעות של תוכני הפרק, ובונה את שיעו
–
רו על פי תובנותיו ובהתאמה לכיתתו.
מובן מאליו שהמצב האופטימלי הוא לימוד
מקדים מעמיק של המורה, בעזרת המחקרים
והפירושים שנכתבו על הפרקים אותם הוא אמור
ללמד. אך, כאמור, העומס המוטל על המורה אינו
מאפשר הכנה כזו על כל פרק מפרקי תוכנית הלי
–
מודים בכיתות השונות. לכן קיימת דרך פנייה
מקובלת אל המורה, שהיא הצגה של מערך
שיעור: אוסף של שאלות המוצע לו כדי להציגן
בפני תלמידיו, כולל הנחיות לגבי משך הזמן של
כל יחידת לימוד, הכיתוב על הלוח, שיעורי הבית,
מה לתת כעבודה עצמית או קבוצתית ועוד.
¯ÒÓ‰ Ú„ÈÓ‰ ÈÎ ˙ÚÂË Èȇ
¨˙ÂÏ‚Ï ÂÓÓ ˘¯„‰ ‡ ¨„ÈÓÏ˙Ï
‰ÈÈ٠ͯ„˘ ‡È‰ È˙ÚË Æ·Â˘Á Âȇ
‰ÚÈÓ ‰È‡ ¨˙¯˜Ò ˙¯ˆÂÈ ‰È‡ ÂÊ
Ú„ÈÓ‰ χ ÚÈ‚‰Ï ˙ˆ¯Ï „ÓÂω ˙‡
ÈÓÈÙ ÚÈÓ ÍÂ˙Ó
13