ירושלים
חוזרים לספרי הילדים
פרויקט הספרות הייחודי שהתנהל השנה בחטיבת
הביניים של התיכון התורני-ניסויי הרטמן לבנים
בירושלים, נולד במוחה של המורה לספרות
ראות גרשוני בחופש הגדול האחרון, כשהקריאה
לילדיה הפרטיים ספרים רבים. "סיפורי ילדים
זה ז'אנר מפוספס בגילאי בית הספר", סבורה
גרשוני. "הורים מספרים את הסיפורים האלה
לילדים הקטנים שלהם, וילדים גדולים יותר
כבר רואים בהם משהו תינוקי. זה חבל מאחר
שיש בספרים האלה מסרים שמועברים בצורה
מעניינת ויפה, ובני נוער יכולים להרוויח מהם".
גרשוני ייעדה את הפרויקט לכיתות ח', אך
חשבה שבני הגיל הרגיש הזה עלולים להיעלב
אם יגישו להם ספר ילדים, ולהרגיש שמתייחסים
אליהם כמו אל קטנים. היא החליטה לנטרל
את המוקש הזה מראש, ובתחילת הדרך הביאה
לכיתה מאמרים אקדמיים בנושא ספרות ילדים,
כדי להבהיר שמדובר בז'אנר רציני. השיעורים
הראשונים עסקו בעקרונות הז'אנר, בתרומת
האיורים ובציפיות מספרים כאלה, מבחינת
עלילה, שפה, תוכן וצורה. בהמשך הכיתה
למדה את הסיפור "הביצה
שהתחפשה" של דן פגיס,
כהדגמה לקריאה מעמיקה
בספר ילדים, ולמדה על
הבחירה בביצה כגיבורה,
על הרבדים השונים
בסיפור ועל המסרים
שעולים ממנו.
לאחר מכן, כל תלמיד
בחר ספר ילדים, וקיבל דף עבודה עם משימות
לקריאה משותפת עם ההורים. "רציתי ליצור
מפגש אחר בין הילדים להורים", אומרת גרשוני.
"לימוד משותף שיש בו נוסטלגיה, חוויה נעימה
שגם מלמדת. הילדים היו אלה שהובילו את
הקריאה עם ההורים, ונהנו מאוד מהתהליך".
בשלב הבא התבקשו הילדים להציג את הרעיון
שלמדו בצורה ויזואלית, והתוצרים הוצגו
בתערוכה. אחת העבודות, למשל, הציגה מבוך
שנבנה בהשראת הספר "תירס חם", כדי להמחיש
את העובדה שהחיים מלאי הפתעות, וצריך לדעת
להתמודד עם שינויים בתוכנית. ילד אחר פיסל
אנשים בצבעים שונים, בהשראת הסיפור "דירה
להשכיר" של לאה גולדברג. בשבוע שבו הוצגה
התערוכה, כל בית הספר עסק בנושא. בכל בוקר
הציג מנהל החטיבה, שאול דוד, חידה שקשורה
בנושא, המורים הביאו לכיתות סיפורי ילדים
שהם אוהבים, ולבית הספר הוזמן שי צ'רקה,
סופר ומאייר של ספרי ילדים. "זו היתה חוויה
מיוחדת גם בשבילי", מספרת גרשוני. "ליצור
מאפס פרויקט שלא נמצא בתוכנית, ולראות
איך נהנים ממנו".
רמת גן
מתרגלים מנהיגות
"בלי צחוק, רוצים ירוק" - שלטים מחורזים
צבעוניים בנוסח זה ודומים לו הונפו לפני כחודש
על ידי מפגינים צעירים ותוססים, מול כיתה
שעליה שלט "עיריית רמת גן" בבית הספר
"ארנון". ההפגנה התקיימה כחלק ממשחק
הסימולציה "שמים ירוקים", שהשתתפו בו
תלמידי פרויקט "מסד נחשון" ברמת גן, מבתי
הספר ארנון ו"חשמונאים". תוכנית נחשון היא
פרי שיתוף פעולה בין משרד החינוך למשרד
הביטחון, ומטרתה פיתוח נוער מוכשר וערכי
ליצירת פוטנציאל לעתודה מובילה למדינת
ישראל. התוכנית, שמיועדת לילדים מצטיינים,
שמה דגש על הישגים, ערכים ומנהיגות.
ב מש ח ק ח ו ל ק ו
התלמידים לקבוצות
שייצגו גורמים שלטוניים
כמו העירייה והמשטרה,
וקבוצות לחץ כמו
"הירוקים", "היזמים"
ו"הצעירים". הקבוצות
התמודדו בזמן אמת על
מאבק סביב נושא נדל"ני
מורכב: הצעה לבנות מגדל מגורים בפארק
הלאומי בעיר. במשך שבועות התכוננו הקבוצות
השונות ליום המשחק, ולמדו על נושאים
רלוונטיים כמו יזמות, נדל"ן וחוקי בנייה. ביום
השיא, שהגיעו אליו גם אורחים מהעירייה,
משרד הביטחון ועוד, הם ניהלו משאים ומתנים
בין הקבוצות השונות, קיימו הפגנות ומסיבות
עיתונאים ופירסמו מידע בכלי תקשורת.
"לקראת המשחק, התלמידים ערכו מחקר על
רמת גן ועל נושאים כמו שלטון מקומי ותהליכי
בנייה”, אומרת מנהלת חשמונאים, ורד אבינל.
"הידע הזה בא לידי ביטוי באמצעות דברים
שעבדנו עליהם במשך התוכנית: מנהיגות,
עבודת צוות, עמידה מול קהל, רטוריקה,
ניהול משימה וניהול זמן, קבלת החלטות ועוד".
"הרעיון היה לאפשר לתלמידים להתמודד עם
דילמה חברתית במציאות מדומה ובזמן אמת",
אומרת מנהלת ארנון, אורנה בן-זקן. "בעזרת
המשחק, התלמידים הביאו לידי ביטוי את
הכישורים בתחום המנהיגות שרכשו במשך
שנתיים בתוכנית מסד נחשון".
את הרעיון למשחק יזמו מחנכי שתי הכיתות,
טל דותן (חשמונאים) ויורם קוהן (ארנון). התוכנה
שבה השתמשו ביום המשחק ובהכנות אליו היא
של חברת "איפל מערכת מתקדמת", שמפתחת
משחקי אסטרטגיה לארגונים. התוכנה (שקוהן
היה שותף בפיתוחה) פשוטה לשימוש ומאפשרת
לקבוצות לפעול אחת מול השנייה, כך שכולם
שותפים לתכנים. "אחד הצדדים היפים במשחק
היה שהילדים ראו איך דברים קורים במציאות",
אומר דותן. "היו עיכובים, היו תקלות. בסופו של
היום - ההחלטה הסופית נדחתה, וגם זו היתה
התמודדות מעניינת עבורם".
סרטון על התוכנית ביוטיוב:
פרדס חנה
ילדים פוגשים ניצולים
כמי ששייכת לדור השני לשואה, ליאורה
פרבדה, מנהלת בית הספר "רבין" בפרדס
חנה, רואה חשיבות מיוחדת בעיסוק בנושא
השואה בבית הספר, ושוזרת אותו לאורך השנה
בהקשרים שונים. השנה יצר בית הספר קשר עם
מועדון "קפה אירופה" לניצולי שואה ביישוב,
ויזם אתו מפגשים ואירועים משותפים, כמו
חגיגת סדר ט”ו בשבט והכנת משלוחי מנות
בפורים.
ביום השואה הבינלאומי הגיעו ילדי כיתות ה'
לביקור במועדון, ללמידה בחברותא עם ניצולי
השואה. "לקראת המפגש המחנכות עבדו עם
הילדים על תקופת השואה", מספרת פרבדה.
“הילדים קראו ולמדו על החיים בגטו, הילדות
בגטו ועוד, והכינו רשימת שאלות לניצולי
השואה. ביום המפגש ילדי כיתות ה' הגיעו אל
המועדון, ישבו ללימוד משותף, שמעו סיפורים
וגם שאלו שאלות כמו: 'במה שיחקו בתקופת
השואה? איך השלטון הנאצי התייחס אליך ואל
בני משפחתך?' זו היתה חוויה מרגשת מאוד".
אחד הנושאים שזכה להתעניינות מיוחדת מצד
הילדים היה זה של האוכל והרעב. “ניצולי השואה
סיפרו לילדים על ההתמודדות שלהם עם הרעב,
והילדים אמרו שהם לא האמינו כמה אוכל יכול
להיות משמעותי כשהוא חסר”, מספרת פרבדה.
לאורך השנה חווים הילדים בבית הספר עוד
נגיעות בנושא, כמו הרצאה של מרצה שנוסעת
למשלחות לפולין, קריאת ספרים וביקור בסמינר
גבעת חביבה. לקראת יום השואה התקיימו
מפגשים עם ניצולי שואה, וביום השואה הגיעה
לבית הספר הניידת של יד ושם עם פעילות
שהועברה לילדים. עוד לקראת יום השואה,
למדו כל הכיתות את הסיפור “רציתי לעוף
כמו פרפר”, של חנה גפרית, והסיפור גם שולב
במהלך טקס יום השואה והגבורה בבית הספר.
"אם חושפים את הנושא בדרך נכונה ורגישה,
תוך שימוש במושגים פשוטים, הילדים לומדים
הרבה על אהבת האדם, נתינה והקשבה”, אומרת
פרבדה.
חצור, חוני המעגל
לומדות לעוף
"במשך השבוע הזה אני קמה בבוקר ממש טוב,
וכיף לי ללכת לבית הספר" – כך תיארה אחת
התלמידות בבית הספר הממלכתי דתי אמי"ת
"חוני המעגל" את שבוע "כנפיים" שהתקיים
באחרונה בבית הספר, בסרטון המופיע באתר
בית הספר. בשבוע ההתנסות חוו התלמידות
שגרה שעתידה להיות שגרת בית הספר בשנים
הקרובות, עם יישום התוכנית שפיתח בית הספר
בעזרת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך.
התוכנית מתבססת על שלושה מוקדים
שבאים לידי ביטוי במשפט, "אני לומדת לעוף".
היום נפתח ב"אני", בכיתת האם עם המחנכים.
אקטואליה
מקומי
מפתחים את היצירתיות של
התלמידות. חצור
ילדים לומדים יחד עם ניצולי שואה. פרדס חנה
מתמודדים עם דילמה
חברתית בזמן אמת. רמת גן
צילום: ליאורה גרוזנברג
יוני 4102
<
01 שיעור חופשי