היא זוכרת היטב את המבנה החרב
ששימש את בית הספר קדמה
בירושלים עם הקמתו, לפני 02
שנה. בחדרי הכיתות המאולתרים
עמדו עמודים רבים, זכר לסניף
הבנק ששכן שם פעם, והציוד היה
דל. ואולם, היא זוכרת גם את הברק
בעיניים של בני הנוער, שלראשונה
ניתנה להם הזדמנות שווה להשכלה ולחיים.
אשת החינוך קלרה יונה-משומר, שייסדה את תיכון קדמה
בשכונת הקטמונים וניהלה אותו עד לפני כשנה, מרבה לדבר על
החשיבות של שאיפות לעתיד וחלומות אצל ילדים ובני נוער.
"כשהגענו לשכונה, הילדים בה חלמו להיות מוסכניק, לכל היותר.
לא היו להם חלומות מעבר לזה. לא היה לאן לשאוף", היא מספרת.
"כשהקמנו את קדמה, נפתח להם אופק. חלום המוסכניק נעצר.
האמנו בילדים, עם כל המשברים והקשיים הלימודיים, החברתיים,
האישיים והמשפחתיים. תמיד היינו שם כדי להגיד לילד, 'אתה
מסוגל. כל יום אתה יכול לעשות בחירה מחדש'".
תיכון קדמה ועמותת החינוך לידו נוסדו בשנות ה־09, כשחבורה
של הוגים ואנשי חינוך, ובראשם סמי שלום שטרית, שלמה סבירסקי
ויונה עצמה, החליטו לפעול כדי לשבור את מעגל הכישלון שבו היו
לכודים ילדים משכונות מצוקה במשך שנים. מתוך החזון החינוכי
החברתי והפוליטי המגובש הזה, הוקמו שני תיכונים עיוניים:
קדמה בשכונת התקוה בתל אביב, שנוהל על ידי שלום שטרית
ונסגר לאחר כמה שנים, והתיכון בירושלים שמשגשג עד היום.
"ראינו שילדים מאוכלוסיות מוחלשות לא מגיעים לאוניברסיטה
אלא מוסללים לתיכונים מקצועיים", אומרת יונה. "אני אחת
מהקטמונים שהגיעה לאוניברסיטה (יונה למדה פילוסופיה ומחשבת
ישראל, ת"ג), במחזור שלי אפשר לספור אותנו באצבעות כף יד
אחת. אני עלה התאנה בסיפור".
את הצלחתו של קדמה בניהולה של יונה, אפשר לייחס לעובדה
שהיא פעלה בשיתוף מלא עם תושבי השכונה. וכמו שנאמר
במניפסט של קדמה, בית הספר תמיד ראה בעצמו מוסד לשינוי
חברתי העוסק הלכה למעשה ב"גישור על פערים חברתיים ובין
תרבויות שונות באמצעות חינוך בלב השכונה, תוך פתיחת הדלתות
לכולם, ותוך שיתוף מלא של הקהילה במהלך שיש בו כדי לשנות
את גורלה". ברוח זו, מאז 7002 מחלקת עמותת קדמה את פרס
פועל צדק בחינוך, למוסדות אחרים שפועלים בדרכה.
במלאת שני עשורים לקדמה, ולנוכח ההצלחות – זכייה בפרס
חינוך על העשייה החברתית ממנח"י ומשרד החינוך, ובעיקר
כשעשרות מבוגריו לומדים באוניברסיטה - אפשר לומר שלפחות
חלק מהחלומות של יונה ושל התלמידים התגשמו. יונה עצמה
פרשה בינתיים מהתיכון - שמנהלת אותו כיום מיכל חדד - כדי
לנסות ולקדם שינוי במקום שזקוק יותר לכוחותיה. השנה החלה
לנהל את בית הספר היסודי בראשון לציון, "נוף ים", שאף הוא
נתמך על ידי עמותת קדמה. עתה, כשהיא שוב בנקודת ההתחלה,
מעניין להיזכר בדרך שעשתה, ולבדוק מה השתנה.
להתחיל את השינוי מוקדם
כשהתבשל הרעיון להקים את התיכונים העיוניים בשכונות, יונה
ניהלה את המכינה של האוניברסיטה העברית. "הגיעו אלי חבר'ה
קלרה יונה, שבמשך כ־02 שנה
ניהלה את התיכון החלוצי קדמה
בשכונת הקטמונים בירושלים,
מאמינה כי לכל ילד צריך להיות
חלום - וכי על הצוות החינוכי
לעזור לו להגשים אותו. מיקומו
של התיכון בשכונת מצוקה לא
הפריע לה ולצוותה לרשום הישג
של %57 זכאות לבגרות, וכעת
היא ממשיכה לאתגר הבא - ניהול
בית ספר יסודי, תוך שמירה
על שיתוף ההורים והילדים
בתהליך החינוכי וטיפוח צוות
מאת תמירה גלילי
ההוראה
צילומים: ברני ארדוב
"אף
פעם לא
התייאשתי
מילד"
יוני 4102
<
21 שיעור חופשי