שיעור חופשי / סיוון תשעד / יוני 2014 / גליון 109 - page 8

אקטואליה
ד
קות ארוכות בטרם נפתח
רשמית הטקס שבשיאו
הוכרזו הזוכים בתחרות
"סופר נולד", כבר גדשו המועמדים,
בני משפחותיהם ועמיתיהם
את מבואת האודיטוריום בבית
הסתדרות המורים. לא קשה היה
להבחין במועמדים שלבשו חג וחייכו
בהתרגשות. כמה מהם, יתברר גם
לקהל בהמשך הערב, אולי כבר
התחילו לחשוב על האפשרות
שבעתיד יוכלו להוסיף לשמם
ולמקצועם גם תואר של סופר.
שעה ומשהו אחר כך, בשיאו של
הערב, עלו לבמה 02 הזוכים בתחרות
כתיבת ספרי ילדים: עשרה שכתבו
בעברית ועשרה בערבית, ובראשם
שני הזוכים במקום הראשון: רוני
שטנאי, מורה למדעים מחולון, על
סיפורו "ספר השיאים של אמיר";
וכואכב סיף, מורה למתמטיקה
מכפר ינוח, שכתבה את "עסרר –
סודות קסומים". השניים זכו
בהרבה כבוד והערכה וגם במענק
רב חשיבות מטעמה של "אופיר
ביכורים" המתמחה בהוצאה לאור
של ספרי יוצרים בראשית דרכם:
הם יזכו בליווי צמוד של מומחי
ההוצאה בתחומי ההפקה, הדפסה
והעריכה בדרך להוצאה לאור של
ספר באורך מלא, שבהמשך יופץ
בחנויות הספרים ברחבי הארץ.
שתי הזוכות בפרס השני, כנרת סבן
ואסמה טאנוס, יזכו בהפקה והוצאה
לאור של ספריהן שיצאו במהדורה
אישית, ושאר הזוכים יקבלו במתנה
המון ספרים וגם סדנאות כתיבה.
אודי אוחנה, מנכ"ל ההוצאה,
הוא זה שגם הגה את המונח "סופר
נולד", בהשראת תוכניות הריאליטי
בשלל התחומים ובעקבות החלטתו
כי גם למלה הכתובה מגיעה תוכנית
משלה, רעיון שזכה בשיתוף פעולה
מלא מצדה של הסתדרות המורים.
ראשון המברכים בטקס, שנשא
את הכותרת "לא יאומן כי יסופר",
היה מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי
וסרמן שקרא קטע שכתב ובו שילב
שורות וחרוזים פרי עטם של סופרים
ומשוררים ידועים לילדים, שנכנסו
ל"לקסיקון הלאומי והפכו לחלק
בלתי נפרד מתרבותה של הארץ".
הוא הדגיש כי הוא רואה בתחרות
מיזם ערכי וספרותי רב חשיבות,
שמאפשר לאנשי ההוראה המוכשרים
לפרוץ לעצמם דרך במרחב
התרבותי, והבטיח כי התחרות,
שמתקיימת השנה בפעם הראשונה,
תהפוך למסורת. שלמה ישי, מנכ"ל
הקרן לקידום מקצועי, שהניע את
התחרות מטעמה של הסתדרות
המורים, הסביר כי ההחלטה לערוך
את התחרות נבעה מהחשיבות
שמייחסת הסתדרות המורים
לקידום וטיפוח אנשי ההוראה.
אלה זכו בעקבות השתתפותם במיזם
בחוויה יוצאת דופן, הן בתהליך והן
בתוצאותיו.
על רקע מצגת ססגונית שבהמשך
הערב פירטה את שמות הזוכים, ובין
קטעי התוכנית האמנותית שכללו
הופעה של להקת הסתדרות המורים
ומחרוזת שירים של דוד ד'אור והרכב
נגנים שזכו בקבלת פנים חמה,
נקראו לברך גם ח"כ עמרם מצנע,
ראש ועדת החינוך של הכנסת,
שהזכיר כי הוא עובד בצמוד לראשי
הסתדרות המורים לאורך זמן, בעיקר
בנושא יישומי "אופק חדש". הוא
בירך את באי הכנס ואת המועמדים
בתחרות, ואמר כי דווקא בעידן
הנוכחי של דיגיטציה, גם בבתי
הספר ובסביבה עתירת הטבלטים
והסמארטפונים, קיימת כמיהה
גדולה למלים הכתובות. "הכמיהה
הזאת להתפעם ולהתרגש מהן, רק
מתחזקת… .הסופר מביא אל הדף את
הקול הפנימי שלו שמבקש לצאת
החוצה והוא עושה זאת בלי קהל,
מסעי פרסום ומיקרופונים". באותה
רוח בירך גם ח"כ אראל מרגלית, יזם
ומנהל היי־טק, שקבע כי "אין הצלחה
לעם יצירתי בלי שקודם לכן נוצר
סיפורו... לא טכנולוגיה מתקדמת
החזירה אותנו לארץ אלא הסיפור
שלנו שנתן לנו את הכיוון... הצעתם
גם לעובדי ההוראה הערבים לכתוב
את הסיפור שלהם ואולי סיפורם של
הכותבים בשני העמים ישפיע קצת
גם על המנהיגים...".
קובי אריאלי שהנחה את הטקס
ותיבל אותו כדרכו בבדיחות
וסיפורים אישיים, מסר כי 000,2
מורות וכן, גם כמה מורים, נרשמו
לתחרות - ו־000,1 מהם שלחו כתבי
יד שנקראו ומוינו על ידי צוות
השופטים, שכלל את ד"ר אמנון
ז'קונט, סמדר שיר, פאדל עלי,
גלילה רון פדר ואיטו אבירם, שגם
בחרו את הזוכים.
יעל אפרתי
למעלה: טקס ההכרזה על
הזוכים בתחרות
למטה: הזוכים במקום הראשון,
כאוכב סיף ורוני שטנאי
צילומים: אמיר אלון
"
אחרי 72 שנים בהוראה, אני
רוצה ללמוד דברים חדשים,
לפגוש אנשים וחוויות שלא
הכרתי - וכדי לעשות את המעבר
הזה באתי לסדנת המודעות", מספרת
עדינה סטרוגו, עד לאחרונה מחנכת
כיתה ה' בבית הספר תל נורדאו בתל
אביב. סטרוגו, בת 55, "אוהבת מאוד
את העבודה שתיגמלה אותי רגשית
הרבה שנים, אבל באחרונה הרגשתי
שחיקה ורצון להתנסות בקריירה
שנייה". כמו עמיתיה לקבוצה,
גם היא נענתה להצעה של הקרן
לקידום מקצועי בהסתדרות המורים
להשתתף בסדנה שמציעה תהליך
מושכל והדרגתי של פרישה.
גם אברהם ארוש, שמסכם 54
שנות הוראה, מתמודד עם פרק ב'
בחייו המקצועיים. הרזומה שלו כולל
הוראת מקצועות טכניים, בהתחלה
בקריית שמונה ובהמשך בתיכון
"רוטברג" ברמת השרון וב"כפר
הירוק". בעקבות סגירת המגמות
הרלוונטיות יצא לפנסיה מוקדמת,
עשה הסבה לחינוך תעבורתי וחזר
לכיתה. עכשיו הוא פורש סופית, ויש
לו כבר כיוון חדש בדמות בית ספר
פרטי למקצועות המתמטיקה, הלשון,
האנגלית והחינוך התעבורתי. "אני
אוהב ללמד, וגם התייעצתי עם
הילדים שלי, אבל חשבתי שאני
צריך גם מסגרת מקצועית יותר
כדי להבין את המעבר הזה, להתכונן
אליו וגם לקבל עוד כוח - והחלטתי
לבוא לסדנה", אומר ארוש.
לרפי פלג, בעל תואר שני
בפסיכולוגיה תעסוקתית המנחה
כעת את סדנת המודעות בבית
המורה בתל אביב, יש תובנות
מגובשות מאוד בנושא. "כיום, עם
העלייה בתוחלת החיים ואפשרות
לשנים ארוכות ומשמעותיות
בתחום חדש, אני מציע לא להסתפק
בהמלצות לטיולים רגליים, אכילה
בריאה ובייביסיטר לנכדים", הוא
אומר בחצי חיוך. לדבריו, אחרי
יותר מ־ 02 שנה של הנחיית
קבוצות והכנה לפרישה, מתחזקת
בו ההכרה שהגיל שנקבע ליציאה
לפנסיה ארכאי ולא תואם את מצבם
הגופני והרגשי של רבים מבני ה־05
וה־06 פלוס.
בסדנאות שהוא מעביר,
המשלבות עבודה קבוצתית
ופרטנית, מבקש פלג להכין את
המשתתפים לפרישה, ובפרק השני
לברר מהם הסיכויים והסיכונים
הכרוכים בהתחלה חדשה. "יש להבין
שהפרישה לפנסיה היא מהלך של
שינוי עמוק ומשמעותי, וככזה היא
נעשית בהדרגה ודורשת מודעות
גבוהה", מסביר פלג, שמספר כי
בסדנאות שהוא מעביר לחברי
הסתדרות המורים בשמונה השנים
האחרונות הוא פוגש אנשים
איכותיים מאוד, קואופרטיביים,
ובעיקר כאלה שמסוגלים ורוצים
להתבונן פנימה ולקבל החלטות.
"יש לא מעט שהפרישה קשה
להם. הם בטוחים שזהותם נפרמת
ואין להם יותר מה להציע", משתף
פלג. "במפגשים שלנו הם מקבלים
לגיטימציה לתחושות שלהם, למצבי
הרוח ולחרדות, הם משתפים את
חבריהם ולומדים שהשד לא נורא כל
כך. אחר כך הם מגלים שעם הכנסת
טעם, יצירתיות ומשמעות לחיים,
יש עתיד גם בבגרות השנייה".
יעל אפרתי
זאת בגרותי השנייה
סדנאות מיוחדות לחברי הסתדרות המורים
מסייעות להם לתכנן את העתיד שאחרי הפרישה
סופר נולד 4102
000,2 מורות (וגם כמה מורים) שלחו כתבי יד
לתחרות כתיבת ספרי ילדים. שניים מהם יזכו
להגשים את חלומם ולהוציא לאור ספר ביכורים
יוני 4102
<
8 שיעור חופשי
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 2,3,4,5,6,7,40
Powered by FlippingBook