1. הצוות החינוכי ומפקד המסלול )קצין
המשטרה המלווה את התלמידים במשך כל המס
–
לול( מתגלים כגורם משמעותי ביותר בקרב
הבוגרים. %4.98 מהבוגרים ציינו את העובדה
שהגיעו לסיום המסלול הרבה בזכות מפקד המס
–
לול והצוות החינוכי, שליווה אותם במשך שלוש
שנים. כך גם מוזכרים אנשים אחרים מהצוות
החינוכי עם השפעה חיובית על חלק מהתלמידים.
"הכי השפיעה עלי זו המדריכה שלי, בזכותה
הגעתי עד כאן. אני הייתי ילדה סגורה וביישנית
ופה נפתחתי לעולם חדש ופתאום אני צריכה
להתבטא ולעסוק בעצמי" )מרואיינת מס' 61(.
2. סדר היום מוערך על ידי %3.74 התלמידים
כגורם משמעותי ובעל השפעה. סדר היום היה
קשה במיוחד וחייב אותם לשנות הרגלי חיים.
"החודשים הראשונים בפנימייה היו מאוד קשים.
היה לי קשה עם סדר יום והמשמ
–
עת וכל זה נהיה לי קשה. הגעגו
–
עים למשפחה ולבית, היה לי ממש
קשה. בשבוע הראשון חשבתי
לברוח, הייתי לבד וכמעט נשבר
–
תי" )מרואיין מס' 91(.
3. הסיורים והטיולים הם חלק
חשוב בתוכנית הלימודים. %4.86
מהתלמידים מציינים אותם כגורם משמעותי
שפתח להם חלון של ידע וסקרנות לעולם המשט
–
רה והחוק. "הטיולים היו דבר משמעותי ולקחו
אותנו למקומות מעניינים. עכשיו אתה מבין שלא
כדאי להתעסק עם המשטרה כי המחיר גבוה"
)מרואיין ח' מס' 31(.
4. מה לדעת הבוגר חושבים עליו בבית ובקהי
–
לה, שאלה זו קשורה לדימוי העצמי של הבוגר
וגם לתחושת המסוגלות שלו, מאחר שהבוגר בוחן
את מעמדו לפי תגובת הסביבה המשמעותית
כלפיו, כלומר מה חושבים עליו בשכונה ובעיקר
בבית. %3.74 מהמרואיינים תיארו כחלק הקשה
ביותר במסלול את התקופה הראשונה בה הגיעו
לסביבת מגוריהם ונאלצו להתמודד עם תגובות
קשות מצד החברים בשכונה ואפילו מקרובי
משפחה, שלא קיבלו את העובדה שהם שוטרים
או בדרך לכך.
בחלק השלישי של הראיון נבדקו ארבעה
פרמטרים:
1. דימוי עצמי - הדימוי העצמי בקרב כל הבוג
–
רים משתנה במהלך שנות המסלול באופן דרמטי.
%4.98 מהמרואיינים מתארים בתחילת המסלול
דימוי עצמי ותחושת מסוגלות נמוכים, תוך הבעת
ספקות גדולים לגבי הסיכויים להצליח במסלול,
ואף יותר נמוכים באשר לאמונתם שיהיו שוטרים.
ניתן לומר כי השינוי הגבוה ביותר לדעת הבוג
–
רים, כפי שעולה מן הראיונות, הוא בפרמטר הדי
–
מוי העצמי. ניתן להסביר זאת בכמה סיבות:
נקודת המוצא הבסיסית של תלמידי המסלול
היא נמוכה מעצם הגדרת אוכלוסיית היעד, כפי
שנכתב לעיל. המיועדים למסלול באים ברמת
סיכון גבוהה של נשירה מביה"ס, רמת הישגים
לימודיים ירודה ותפקוד כללי נמוך בביה"ס, עד
הקבלה למסלול.
הרקע המשפחתי שממנו מגיעים רוב התלמידים
)%46( הוא של משפחות מהגרים חדשים או ותי
–
קים יותר, אך עם קשיי קליטה בישראל. על כן
לרוב התלמידים חוויות של קשיים, כישלונות
והערכה עצמית נמוכה.
תפיסתם של %4.98 מהבוגרים את תפקיד
המשטרה בחברה בנויה על מנטאליות וניסיון
חיים מתוך הסביבה הסוציו אקונומית ממנה באו,
%98 מכלל תלמידי המסלול באים משכונות
מצוקה מערי שדה ופרוורי ערים גדולות, שבהם
המשטרה נתפסת כגורם שלילי, מאיימת ורחוקה
מהם כדרך חיים. בחינה מעמיקה של כל הראיו
–
נות מעלה כאמור שינוי מובהק ואף דרמטי בדי
–
מוי העצמי ולרוב גם בתפיסת המשטרה כגורם
חברתי ואזרחי.
2. תחושת מסוגלות - %5.98 מהבוגרים היו
בתחילת המסלול עם דימוי עצמי נמוך ותחושת
31
∫¯Ó‡ ¨ÏÂÏÒÓ‰ ¯‚· ¨„ÈÓÏ˙
‰Ù· ¯ÓÂÏ ÏÂÎÈ È‡ ÌÂȉ¢
‰ÊÎ ¨¯Á‡ ¯Ú ȇ˘ ‡ÏÓ
„ÓÂÏ ¨È‰Ó ˙ÂȯÁ‡ ÔÈ·Ó˘
¢ÆÚ‚¯ ¯˙ÂÈ ‰·¯‰Â