בכל שלבי הלימודים במספר נושאים עיקריים,
שנבחנו גם בכלי המחקר האיכותניים, ולהשוותם
לממצאי המחקר הכמותיים.
הסקר נערך באמצעות היגדים, שעליהם התבק
–
שו התלמידים להתייחס בדירוג התשובה המשק
–
פת ביותר את דעתם. ההיגדים בחלק הראשון נבנו
באמצעות סיעור מוחות יחד עם עמיתים למקצוע
)צוות ההיגוי של התוכנית, מורים וצוות המדרי
–
כים בפנימייה(. העמיתים העלו נקודות מרכזיות
שמאפיינות את מגמת השיטור ודרישותיה כמחז
–
קות ו/או בולמות את המתבגרים, נוער בסיכון,
המשתתפים במסלול להגיע לכדי הצלחה בלימו
–
דים ובהמשך דרכם הקרובה )בשירות צבאי( והר
–
חוקה )בהזדמנויות לקריירה מצליחה(.
בששת ההיגדים הראשונים התבקשו המשיבים
לבחור את התשובה המשקפת ביותר את הרגשתם
ועמדותיהם, כאשר כל תשובה
נבחרה מתוך הניסיון של
קבוצת העמיתים והרלוונטיות
לאוכלוסיה הנחקרת. חלק זה
של השאלון סיפק בשלב ראשון
אבחנה ומדד להשוואה מול
ממצאי המחקר שנאספו בראיו
–
נות ובקבוצות המיקוד.
חלקו השני של כלי המחקר
בנוי מהיגדים שנלקחו ממחק
–
רים ונמצאו בעלי תוקף ומובהקות גבוהים. ההיג
–
דים מחולקים להיגדים שבוחנים חוללות עצמית
כללית ולימודית, היגדים הבוחנים דימוי עצמי
כללי ולימודי ותחושת מסוגלות. כמו כן נבנו
ארבעה היגדים להערכת ההשפעת של קצין
המשטרה, הצמוד לחניכים לאורך כל תקופת
לימודיהם, כגורם משמעותי לתפקודם במגמה.
הממצאים מעידים על רמות דומות של דימוי
עצמי ותחושת מסוגלות עצמית בקרב התלמידים
בכל הכיתות. כמו כן, ממוצע הציונים בין השכ
–
בות השונות דומה בין תלמידי כלל השכבות, ובין
בתי הספר השונים שנחקרו בסקר. עובדות אלו
מראות שישנה סבירות גבוהה שתהליכי השינוי
שמתרחשים בקרב התלמידים מתרחשים בשלבים
התחלתיים של המסלול, ומשקפים התפתחות
משמעותית של התלמידים מעצם היותם במסלול.
ישנה אפשרות שחלק מהתלמידים ביטאו בתשו
–
בותיהם שאיפה לענות כפי שחשבו שמצפים
מהם, אך בהצלבת התשובות בהיגדים השונים
שנחקרו מסיק החוקר שהממצאים משקפים
תמונה מהימנה של עמדות התלמידים במסלול
ללימודי משטרה.
Ìȯ‚·‰ ˙ÂÂȇ¯ ÍÂ˙Ó ÌȇˆÓÓ‰
הרקע האישי, המשפחתי, הקהילתי והחברתי
שממנו מגיע הבוגר, מהווה גורם משמעותי ומוב
–
הק, המשפיע על החלטת הבוגרים להצטרף למס
–
לול לימודי משטרה. בתיאור דומה, ולפעמים
כמעט זהה, מתארים הבוגרים את הסיבות שהבי
–
או אותם להחלטה לנסות לשנות את חייהם במס
–
לול ללימודי משטרה. הרקע האישי, המשפחתי
והקהילתי כמעט זהה אצל המרואיינים, בשל
העובדה שהתוכנית מיועדת לנוער בסיכון המגיע
מהפריפריה, בדרך כלל עם מאפייני קליטה
והתאקלמות של מהגרים חדשים, או כאלה הנמצ
–
אים בארץ מעט שנים.
מתוך 91
(n=19,100%)
מרואיינים נמצא
שבנושא הרקע האישי, %7.49 מתארים קשיי
הסתגלות בבית הספר ובחברה, כישלונות בלימו
–
דים, סכנת נשירה מבית הספר או היעדר יעד
מוגדר להמשך לימודים בחטיבה העליונה. הרקע
המשפחתי והקהילתי אצל כל המרואיינים הוא
של משפחות הגרות בפריפריה בישראל, מעמד
סוציו אקונומי נמוך, ורובם מהגרים חדשים או
מספר שנים מועט בארץ.
%8.63 מביעים רצון לצאת מהמצב האישי,
החברתי והכלכלי שממנו הם מגיעים ומציינים
זאת כסיבה עיקרית להחלטתם להצטרף למסלול
לימודי משטרה. %3.62 הגדירו את הצטרפותם
למסלול כברירת מחדל מול אפשרות נשירה
מבית הספר.
המפגש הראשון עם מפקד המסלול ללימודי
משטרה מתואר על ידי %5 כגורם העיקרי שהש
–
פיע על ההחלטה להצטרף למסלול. %7.51 מציי
–
נים את העובדה שעסקו בפלילים או היו קרובים
לעבירות על החוק בהתנהגות, סמים ואלכוהול
ובהחלטתם להצטרף למסלול רצו לעצור את היד
–
רדרותם לעולם העבריינות והפשע. %5.13 הגדי
–
רו את סיבת ההחלטה להצטרף למסלול מתוך
עניין ואהבת נושא המשטרה.
הגורמים המשמעותיים שהשפיעו על הבוגרים
בשלוש שנות המסלול וסייעו להם, או הקשו עלי
–
הם, להשלים את המסלול, באו לידי ביטוי ברא
–
יונות הבוגרים בארבעה תחומים עיקריים:
30
Ï˘ ‰˙Â·È˘Á· ‰¯Î‰‰
˙ÈÓ‡ω ‰Ó¯· ˙ÈÎÂ˙‰
¨‰¯·ÁÏ ˯ÙÏ ‰˙Ó¯˙·Â
≠ÔÈ· ‰ÏÂÚÙ ÛÂ˙È˘ ˙·ÈÈÁÓ
˙È˙ίÚÓ ‰Èȇ¯ ¨È‚¯‡
ÌÈ·‡˘Ó ÒÂÈ‚Â ˙ÏÏÂÎ