פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 75

4. ניטרלי - ערך העומד בעקרון היסוד של
ויקיפדיה, אשר מציג נקודת מבט ניטרלית, מזו
ויות ראייה שונות ללא נקיטת עמדה מסוימת.
5. מדויק - ערך בעל דיוק עובדתי, הכולל
הפניות למראי מקום.
6. יציב - ערך שהשינויים בו אינם תכופים
ושאינו נתון תחת "מלחמות עריכה".
7. קריא - ערך שגם אם תורגם משפה זרה,
התחושה בקרב הקורא היא כאילו נכתב במקורו
בעברית )יערי, ברוכסון-ארביב ובר-אילן, 2102(.
ÌÂÎÈÒ
אין ספק שרשת האינטרנט הפכה לחלק בלתי
נפרד מחיינו בכל התחומים. בשנים האחרונות,
במיוחד נוכח התרחבות השימוש ברשתות חברתי
ות ובערוצים לשיתוף תוכן
גולשים, נוצרו בה מרחבים
חדשים הצובעים את הפעילות
האישית, החברתית והחינוכית
שמתנהלת בהם בגוונים נוספים
)גלאון, 0102(. מערכת החינוך
בישראל, בדומה למערכות
חינוך בעולם, מבינה היטב כי
במאה ה-12 יש להכשיר את
תלמידיה לרכוש כישורים
לחיים
learning)
life-long
skills/
(Life
אשר
יעזרו להם להתמודד טוב יותר עם המציאות
המשתנה בתדירות רבה, עם מערכות מורכבות
הדורשות מקוריות, מעוף, משמעת עצמית ויכולות
של ניהול ופתרון בעיות, לרבות למידת חיפוש
המידע בצורה הטובה יותר והערכתו.
על מנת להשיג יעדים אלה, שומה עליה לרתום
לכך את הספרנים בבתי הספר. הם מצוידים
בכלים כיצד לנווט בסביבת המידע המורכבת
וכיצד למיין ולסווג את תוצאות המידע האיכותי
ות והרלוונטיות. עם הידע והכלים שיש להם,
הספרנים יכולים ללמד את המורים ותלמידי בתי
הספר כיצד להעריך את האיכות והאמינות של
המידע על מנת שיוכלו לבצע זאת בעתיד בכוחות
עצמם. הדבר חשוב במיוחד לאור העובדה כי אחת
המטרות של מערכת החינוך היא ללמד את התל
מידים להיות "אורייני מידע" ולא רק "מחפשי
מידע" או "מוצאי מידע" )גולדנברג, 3102;
ספקטור-לוי וגרנות-גילת, 2102; 0102
.(Black,
אם נחזור אל ויקיפדיה, הרי שלמערכת החינוך
ומוריה יש שתי "אפשרויות פעולה": האחת
להתעלם מאנציקלופדיה זו )האם ניתן בכלל?(
והשנייה ללמוד את מאפייניה וללמד מהי ויקיפ
דיה, כיצד להשתמש בה באופן יעיל יותר, כיצד
להעריך את המידע שמופיע בה ולצייד את התל
מידים בכלים של הערכת המידע כגון: סמכות
הכותב, בדיקת הקישורים שהערך מפנה, סגנון
הכתיבה, הצלבה של ערך זה עם מקורות מידע
אחרים ועוד.
למרות שהתפיסה העומדת מאחורי מיזם
ויקיפדיה נוגדת את האינטואיציה שאכן מדובר
במראה מקום רציני ומדויק, מיזם זה נחל הצלחה
לא מבוטלת ונחשב בעיני רבים כמשאב בעל
ערך וכמקור סימוכין אמין. יתרה מזאת, הפו
פולריות של ויקיפדיה מרמזת שהיא עונה על
דרישות התלמידים, אחרת קשה להסביר מדוע
מאז השקתה בשנת 1002 מדורגת ויקיפדיה
במקום החמישי בדירוג האתרים מבחינת מספר
המבקרים הגדול ביותר ברשת. ויקיפדיה נחשבת
מקור המידע הראשון, משום שהאתרים המדור
גים לפניה הם אתרי הרשת החברתית, או מנועי
החיפוש. יתר על כן, כתב העת
Nature
הראה כי
ויקיפדיה טובה בערכי מדע כמו אנציקלופדיה
בריטניקה. בשתיהן יש בממוצע כשלוש טעויות
לכל ערך.
ÌÈÚ„ÂÈ Ìȇ ÌȯÂÓ‰ ˙È·¯Ó
ÈËȯ٠˙‡ ˙‡ÈÎ ÍȯډÏ
˙ÂÈÓ‡ ˙‡ ˜Â„·Ï ‡ Ú„ÈÓ‰
‡ˆÂÈ ÏÚÂÙΠ¨˙˘¯· Ú„ÈÓ‰
̉ȄÈÓÏ˙ ˙‡ ÌÈ„ÓÏÓ Ìȇ
Ú„ÈÓ ˙ίډ Úˆ·Ï „ˆÈÎ
75
I...,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...101
Powered by FlippingBook