ς‚‰ ¯Â„ ÌÂÈÏÈÓ‰ ¯Â„Ï ÌȘ
דור המילניום )או דור ה-
Y
( הוא ביטוי שמתיי
–
חס לדור הצעיר אשר נולד לאחר שנת 3991, וגדל
בעולם של רשת האינטרנט. למעשה, דור זה אינו
מודע או אינו יכול לדמיין את חייו ללא הרשת או
הטכנולוגיה הדיגיטאלית. יותר נוח לו להקליד
במקלדת המחשב מאשר לכתוב במחברת, ולקרוא
ממסך המחשב יותר מאשר לקרוא, מאחר שהוא
מייחס חשיבות רבה למידע וויזואלי ולא רק
לטקסט כתוב.
דור זה גם מתאפיין בקצב פעילות מהיר והוא
מגיב בחוסר סבלנות במיוחד לאתרי אינטרנט
איטיים או לפעולות שמצריכות זמן עבודה רב
יותר. דור זה מחובר לרשת בכל זמן ובכל מקום
שבו הוא יכול. מחד, הוא אינטואיטיבי, חכם,
ישיר, ומאידך, קשוב הרבה פחות, למשל להוריו
ולמוריו. הקשב שלו שברירי ודעתו מוסחת
בקלות רבה, סף התסכול שלו
נמוך מאוד וקשה לו מאוד לשבת
בזמן השיעור בכיתה בלי לבדוק
את האי-מייל, לגלוש ברשת או
סתם להאזין למוזיקה, בעזרת
מכשיר הטלפון הסלולארי החכם
שלו. יתרה מזו, מאחר שבני
הדור הזה מחפשים מידע באופן
עצמאי, חל שינוי במבנה ההירר
–
כי המסורתי אשר היה קיים בין
המורים לתלמידים. במילים אחרות, דור זה "נג
–
מל" מתלות אינטלקטואלית ממוריו.
במציאות החדשה של ימינו דור זה אינו יכול
להישמע לצווי זמן, מקום או תוכנית לימודים
קבועה ומוכתבת, המציעה לו תכנים מוגדרים
מראש. הוא זה שמכתיב את הקצב, קובע את
התכנים, את המינון ומשך הזמן. היום יותר
מתמיד ניתן לקבוע בוודאות כי רשת האינטרנט
הביאה למהפך ביחסי הכוחות, לשינוי בהיררכיה
של הידע, לרבות היסדקות העוצמה של המורים
)ואף ההורים(, מאחר שהידע שהוחזק בידי מומ
–
חים, או במקרה שלנו, מורי בתי הספר, חמק
משליטתם. ביטוי לכך, ניתן למצוא בספרות
המקצועית בה המורים והתלמידים מוצגים כשני
"מחנות" הנבדלים מהותית בעמדות שלהם לגבי
שימושיות ברשת האינטרנט בכלל ולצורכי בית
הספר בפרט.
לא אחת, המורים מכונים "מהגרים דיגיטליים"
Immigrants”)
(”Digital
המודעים מחד לפוטנ
–
ציאל שבשימוש ברשת לצרכי בית הספר, ומאידך
מודאגים מן האפשרות של שימוש לרעה בה,
ואילו הדור הצעיר הנו "יליד דיגיטאלי"
Native”)
(”Digital
המוצג בספרות המקצועית
כלהוט להשתמש ברשת האינטרנט ובכלים הדי
–
גיטאליים אותם היא מציעה.
באשר לדפוס הלמידה של דור זה, הרי שהוא
מתאפיין בדפוס בלתי ליניארי, המתבטא
ב"קפיצות" מאתר אחד למשנהו ואי יכולת לקרוא
מידע מתחילתו ועד סופו. יתרה מזאת, דור זה
מעדיף מידע מהיר ונגיש, גם אם איכותו של מידע
זה נמוכה ממידע איכותי המצוי בספרי הלימוד
שלהם. אין זה מפתיע, כי דור זה מכיר היטב
ופונה אל מנוע החיפוש הכה אהוב עליו, "גוגל"
ומכאן אף נובע שמו, "דור הגוגל" )אפק, 6002 ;
בן-דוד- קוליקנט, 0102; גולדנברג, 3102; שנר,
, 2008 ;2010
Rowlands
2004;
Goldgehn,
2010;
Black,
al]
[et.
…
(. לצד מאפיינים אלה
)שחלקם אף חיובים(, בספרות המקצועית עולה
תמונה די מדאיגה לגבי דפוס איתור וחיפוש
המידע של דור זה בשל שלוש סיבות עיקריות: 1.
אוריינות המידע של דור זה לא התפתחה במקביל
ליכולות הגבוהות שלהם בכלים הטכנולוגיים
והווירטואליים שרשת האינטרנט מציעה להם. 2.
מהירות איתור וחיפוש המידע אצל דור זה הינה
על חשבון פעולה חשובה ביותר, והיא הקדשת
¯È‰Ó Ú„ÈÓ ÛÈ„ÚÓ ‰Ê ¯Â„
Ï˘ Â˙ÂÎȇ ̇ Ì‚ ¨˘È‚Â
Ú„ÈÓÓ ‰ÎÂÓ ‰Ê Ú„ÈÓ
ȯÙÒ· ȈӉ È˙ÂÎȇ
Ì‰Ï˘ „ÂÓÈω
70