פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 64

ברמת מיומנויות גבוהה, ואילו בקרב מורים הנוק
טים דרכי התמודדות שמרניות יותר עם דילמות
חברתיות מוסריות, תפיסת דמות התלמיד הרצוי
תאופיין ברמת מיומנויות נמוכה.
לצורך בדיקת השערה זו נערכו שני ניתוחי
שונות מסוג מנובה חד כיווני
MANOVA)
way
(one
. המשתנים התלויים בניתוחים אלה היו
מדדי תפיסת דמות התלמיד הרצוי והמשתנים
הבלתי תלויים היו דרכי התמודדות פתוחות עם
דילמות חברתיות ומוסריות ודרכי התמודדות
שמרניות עם דילמות חברתיות ומוסריות.
לצורך חישוב משתנים אלה חולקו המשתתפים
לשתי קבוצות, על פי ערכי החציון בכל אחד
ממדדי ההתמודדות עם דילמות חברתיות ומוס
ריות בנפרד: במדד דרכי התמודדות פתוחות
22.92)
(median
ובמדד דרכי התמודדות שמר
ניות )00.51
.(median
בקבוצת הנמוכים בדרכי
התמודדות פתוחות נכללו המשתתפים שציונם
היה נמוך או שווה לערכו החציוני של המדד.
בקבוצת הגבוהים בדרכי התמודדות פתוחות
נכללו המשתתפים שציונם היה גבוה מערכו
החציוני של המדד.
בקבוצת הנמוכים בדרכי התמודדות שמרניות
נכללו המשתתפים שציונם היה נמוך או שווה
לערכו החציוני של המדד בקבוצת הגבוהים
בדרכי התמודדות שמרניות נכללו המשתתפים
שציונם היה גבוה מערכו החציוני של המדד.
בלוח 01 מוצגים הממוצעים, סטיות התקן,
ערכי ניתוחי השונות ועוצמת האפקט של מדדי
תפיסת דמות התלמיד הרצוי, לפי דרכי ההתמוד
דות פתוחות עם דילמות חברתיות ומוסריות.
מהתבוננות בערכי ניתוחי השונות החד משתניים
)
Tests
Univariate
( המוצגים בלוח 01 עולה, כי
שלא בהתאם להשערת המחקר, לא נמצאו הבד
לים מובהקים בין שתי קבוצות המורים לפי
החלוקה למידת השימוש בדרכי התמודדות פתו
חות בכל מדדי דמות התלמיד הרצוי.
לאור ההתפלגות הא-סימטרית שנמצאה במד
דים מיומנויות למידה
ומיומנויות בתחום קוגני
טיבי, ואשר תוארה בהרחבה בסעיף 1.4 סטטיס
טיקה תיאורית, הוחלט לבדוק את ההשערה במד
דים אלה גם באמצעות מבחן אפרמטרי מסוג
Mann-Whitney
. דפוס הממצאים שעלה מניתו
חים אלה תואם את הדפוס שעלה מניתוחי השו
נות. במדד מיומנויות למידה ובמדד מיומנויות
בתחום הקוגנטיבי לא נמצאו הבדלים מובהקים
בין שתי קבוצות המורים:
מדד מיומנויות למידה
Mann-Whitney
p=0.561
Z=0.58,
U=3282,
מדד מיומנויות בתחום הקוגנטיבי
Mann-whitney
p=0.724
Z=0.35,
U=3217,
בלוח 11 מוצגים הממוצעים, סטיות התקן,
ערכי ניתוחי השונות ועוצמת האפקט של מדדי
תפיסת דמות התלמיד הרצוי לפי דרכי התמודדות
שמרניות עם דילמות חברתיות ומוסריות. מהת
בוננות בערכי ניתוחי השונות החד משתניים
)
Tests
Univariate
( המוצגים בלוח 11 עולה, כי
שלא בהתאם להשערת המחקר, לא נמצאו הבד
לים מובהקים בין שתי קבוצות המורים לפי
החלוקה למידת השימוש בדרכי התמודדות שמר
ניות בכל מדדי דמות התלמיד הרצוי.
לאור ההתפלגות הא-סימטרית שנמצאה במד
דים מיומנויות למידה
ומיומנויות בתחום הקוג
ניטיבי, ואשר תוארה בהרחבה בסעיף 1.4
סטטיסטיקה תיאורית, הוחלט לבדוק את ההשע
רה במדדים אלה גם באמצעות מבחן אפרמטרי
מסוג
Mann-Whitney
. דפוס הממצאים שעלה
מניתוחים אלה תואם את הדפוס שעלה מניתוחי
השונות. במדד מיומנויות למידה ובמדד מיומנוי
ות בתחום הקוגנטיבי לא נמצאו הבדלים מובה
קים בין שתי קבוצות המורים:
מדד מיומנויות למידה
Mann-Whitney
p=0.871
Z=-0.162,
U=3048,
מדד מיומנויות בתחום הקוגנטיבי
שּוּמּפּיּטּקּ מּמּבּקֶ
p=0 . 185
Z= - 1 . 325 ,
U=2715,
ÌÂÎÈÒÂ ÔÂÈ„
מטרתו המרכזית של המחקר הייתה לבחון את
הקשר בין עמדות מורים פתיחות ושמרנות, דרכי
התמודדותם עם דילמות חברתיות ומוסריות
והערכת הישגי תלמידים, לבין תפיסת דמות
התלמיד הרצוי בבית הספר היסודי הערבי.
במחקר השדה נבדקו ההיבטים הבאים:
1. הקשר בין שמרנות ופתיחות לבין תפיסת
דמות התלמיד הרצוי.
2. הקשר בין שמרנות ופתיחות לבין דרכי
התמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות.
3. הקשר בין דרכי התמודדות עם דילמות חבר
תיות ומוסריות לבין תפיסת דמות התלמיד הרצוי.
64
I...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...101
Powered by FlippingBook