פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 62

מיומנויות בתחום חברתי: מדד מיומנויות בתחום
דתי: מדד מיומנויות בתחום קוגניטיבי:
בהתאם להשערה, בקרב מורים בעלי עמדות
פתוחות, רמת המדד מיומנויות בתחום החברתי
ורמת המדד מיומנויות בתחום הקוגניטיבי היו
גבוהות יותר באופן מובהק בהשוואה למורים בעלי
עמדות שמרניות. מנגד, רמת המדד מיומנויות
בתחום הדתי הייתה נמוכה יותר באופן מובהק
בהשוואה למורים בעלי עמדות שמרניות. במדדי
מיומנויות למידה ומיומנויות למידה בעבודה עם
מחשב לא נמצא הבדל מובהק בין מורים בעלי
עמדות פתוחות לבין מורים בעלי עמדות שמרני
ות, וזאת שלא בהתאם להשערת המחקר.
ד. השערת מחקר שנייה: הקשר בין עמדות
בחינוך בנושא שמרנות ופתיחות לבין דרכי
התמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות:
בהשערת המחקר השנייה נטען
כי מורים הגבוהים בעמדות
פתוחות ייטו לנקוט דרכי
התמודדות פתוחות יותר עם
דילמות חברתיות ומוסריות,
ואילו מורים הגבוהים בעמדות
שמרניות ייטו לנקוט דרכי
התמודדות שמרניות יותר עם
דילמות חברתיות ומוסריות.
לצורך בדיקת השערה זו, נערכה סדרת ניתו
חי שונות מסוג אנובה חד כיווני )
way
one
(ANOVA
המשתנים התלויים בניתוחים אלה
היו דרכי התמודדות פתוחות עם דילמות חבר
תיות ומוסריות ודרכי התמודדות שמרניות עם
דילמות חברתיות ומוסריות. המשתנה הבלתי
תלוי היה עמדות המורים )פתיחות, שמרנות(.
לצורך חישוב משתנה זה חולקו המשתתפים
לשתי קבוצות, על פי ערכי החציון בכל אחד
ממדדי העמדות בנפרד: במדד עמדות פתוחות
ובמדד עמדות שמרניות.
בקבוצת המורים הנמוכים בעמדות פתוחות
נכללו המשתתפים שציונם היה נמוך או שווה
לערכו החציוני של המדד. בקבוצת המורים הגבו
הים בעמדות אלה נכללו המשתתפים שציונם היה
גבוה מערכו החציוני של המדד.
בקבוצת הנמוכים בעמדות שמרניות נכללו
משתתפים שציונם היה נמוך או שווה לערכו
החציוני של המדד. בקבוצת הגבוהים בעמדות
אלה נכללו המשתתפים שציונם היה גבוה מערכו
החציוני של המדד.
בלוח 8 מוצגים הממוצעים, סטיות התקן, ערכי
ניתוחי השונות ועוצמת האפקט של דרכי ההת
מודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות לפי רמת
העמדות הפתוחות בקרב המורים.
מהתבוננות בערכי ניתוחי השונות המוצגים
בלוח 8 עולה, כי שלא בהתאם להשערת המחקר,
לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי קבוצות
המורים לפי החלוקה לעמדות פתוחות בשני מדדי
ההתמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות.
בלוח 9 מוצגים הממוצעים, סטיות התקן, ערכי
ניתוחי השונות ועוצמת האפקט של דרכי ההת
מודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות, לפי רמת
העמדות השמרניות בקרב המורים. מהתבוננות
בערכי ניתוחי השונות החד משתניים )
Univariate
(Tests
המוצגים בלוח 9 עולה, כי בהתאם
להשערה, נמצא הבדל מובהק בין שתי קבוצות
ÌÈÚˆÂÓÓ· ˙Â·˙‰Ó
Ïη ÈÎ ‰ÏÂÚ ¥ ÁÂÏ· ÌÈ‚ˆÂÓ‰
¨Èˆ¯‰ „ÈÓÏ˙‰ ˙ÂÂÎ˙ È„„Ó
‰˙Èȉ ÌÈÚˆÂÓÓ‰ ˙Ó¯
˙ÈÂÈ·Ó ‰ÏÚÓÏ
62
I...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...101
Powered by FlippingBook