זמן לפעילות של הערכת מידע: סמכות הכותב,
מידת הדיוק שלו, רלוונטיות, הצלבת המידע עם
מקורות מידע אחרים ועוד. 3. לדור זה יש הבנה
מעטה מאוד של צורכי המידע שלו. הוא מתקשה
מאוד לפתח אסטרטגיות חיפוש יעילות, פעולה
הבאה לידי ביטוי כאשר הוא מבטא את צורכי
המידע שלו בשפה טבעית ולא על ידי מילות
מפתח
(Keywords)
אשר יכולות לסייע לו לקבל
תוצאות מידע טובות ורלוונטיות יותר )
Black,
2008
al],
[et.
… Rowlands
(2010;
אין
ספק שלאור ממצאים אלה, מערכת החינוך, על
מוריה )וגם ספרניה( חייבת לתת על כך את הדעת
ולהציע כלים אשר יסייעו לתלמידי בתי הספר
לשפר את יכולתם בכל הנוגע לאיתור וחיפוש
מידע ברשת.
˯Ëȇ‰ ˙˘¯Â ÌÈ„ÈÓÏ˙
תלמידי בתי הספר מחפשים
מידע ברשת האינטרנט לצורכי
למידה לשלושה שימושים עיק
–
ריים: הכנת שיעורי בית, הכנת
עבודות ולמידה למבחנים.
הכנת שיעורי בית: עיקר השי
–
מוש של תלמידי בתי הספר
ברשת האינטרנט הינו להכנת
שיעורי בית. מהספרות המקצו
–
עית עולה כי תלמידי בתי הספר רואים ברשת כלי
קל, נוח, פשוט ומהיר ואפילו כיפי למטרה זו,
מאחר שבלחיצת כפתור אחד, מנועי החיפוש
ברשת מאחזרים תוצאות מידע רבות בקלות ובמ
–
הירות, בניגוד לפעולה של חיפוש המידע בספרים
או באנציקלופדיות. אלה נתפסים אצלם כמקורות
מידע "עתירי עבודה" מאחר שנדרש מהם לבצע
חיפוש ודפדוף בתוך הספרים על מנת למצוא את
המידע המתאים להם.
רשימת המקצועות שתלמידי בתי הספר עושים
בהם שימוש ברשת האינטרנט הינה לרוב מקצו
–
עות הומאניים, כמו ספרות והיסטוריה. לגבי
עמדות מורי בתי הספר, הרי שמחקרים בספרות
המקצועית מלמדים כי גם אם הם נתפסים כמסת
–
ייגים משימוש ברשת למטרת הכנת שיעורי בית,
אין הם לרוב מתנגדים, לא אחת מהסיבה שגם אם
המידע שהתלמידים מצאו ברשת אינו נכון, בסופו
של דבר, המידע הנכון יימסר על ידי המורה
בכיתה וייכתב במחברת התלמיד )בן-דוד-
קוליקנט, 0102(.
הכנת עבודות: לגבי הכנת עבודות, או משימות
בעלות אופי מורכב יותר, הרי שהתמונה העולה
מהספרות המקצועית היא שונה. מרבית תלמידי
בתי הספר אינם מתבססים רק על רשת האינטרנט.
היא אמנם נתפסת אצלם ככלי ידידותי לחיפוש
מידע, אך להכנת עבודה היא נתפסת ככלי בלתי
רציני ודל במידע. לכן, מרבית תלמידי בתי הספר
מעדיפים להשתמש במקורות מידע מודפסים, כמו
‰Ê ¯Â„ Ï˘ Ú„ÈÓ‰ ˙ÂÈȯ‡
ÏÈ·˜Ó· ‰Á˙Ù˙‰ ‡Ï
Ì‰Ï˘ ˙‰·‚‰ ˙ÂÏÂÎÈÏ
ÌÈÈ‚ÂÏÂÎˉ ÌÈÏη
˙˘¯˘ ÌÈÈχÂ˯ȉÂ
Ì‰Ï ‰ÚÈˆÓ Ë¯Ëȇ‰
71