טעם בפגישות עם מומחים, כדי לשפר את יכולת
ההעמקה. עיקר תפקידו של המנחה בשלב הזה
הוא סיוע לתלמיד לאתר את מקורות המידע הרל
–
וונטיים והעדכניים ביותר. בחלקו המתקדם של
התהליך התלמידים לא רק נחשפים למקורות קיי
–
מים אלא גם מייצרים מידע חדש.
השלב המסכם: כאן תורן של המסקנות הראשו
–
נות, שגובשו על פי הנלמד במחקר ועל בסיס
המידע שנאסף. לאחר מכן מגיע החלק המסכם
ובו מסקנות-העל והצגת התוצאות, על חשיבותן
ותרומתן לחברה בכלל ולמתעניינים בנושא הספ
–
ציפי בפרט.
תיאור זה הולם במיוחד את העבודות במדעי
הטבע והחברה. במדעי הרוח תהליך כתיבת
ההצעה והעבודה שונה מעט, וכולל בעיקר דיון
ומסקנות בעקבות קריאת מידע ממקורות שונים.
כאן חלקו של מנחה העבודה רב וחשוב ביותר.
למנחה ניסיון אקדמי והוא שמוביל את התלמיד
לכתיבה שתעמוד בסטנדרטים
של מחקר מדעי.
ÏÓ‚˙Ó Ï·‡ ‰˘˜
במהלך הכנתה של עבודת
הגמר זוכה התלמיד לקשת
רחבה ומגוונת של רווחים,
שלרוב אינם נרכשים במתכונת
הלמידה הרגילה בכיתה. ראשית, הוא מוביל
בעצמו ללמידה עצמאית ואוטונומית: התהליך
וגם התוצר הם שלו. הוא סלל את הדרך. לצד כל
אלה משפר התלמיד את מיומנויותיו כחוקר,
בהתאם לשיטות על פיהן פעל. ההצלחה בכתיבת
עבודה היא הביטוי ליכולתו, לידע ולכלים שרכש,
כמו גם להתנסויותיו הלימודיות המגוונות.
התהליך אינו פשוט ומלווה בקשיים רבים.
דווקא האחריות האישית הנדרשת במהלך ביצוע
המחקר מחייבת וגם מעיקה. כך למשל מסכמת
נור גנאור )בוגרת תשס"ט, בי"ס מעלה שחרות(:
"תהליך העבודה נמשך שנה שלמה, שבמהלכה
עברתי הרבה. העבודה היתה מאתגרת, מעניינת,
מחדשת, אך עם זאת גם קשה ומתישה ודרשה
אחריות אישית ומשמעת עצמית גבוהה ביותר".
במבוא לעבודת החקר שלה )"הגורמים המכתי
–
בים את קצב הגידול וההתפתחות של בולעני ים
המלח", תשע"ג( כתבה עדי ריבלין דברים דומים:
"תהליך כתיבת העבודה היה קשה ומתיש לעתים,
אבל יחד עם זאת מהנה ומעניין. היתה לי הזכות
לפגוש מומחים שלמדתי מהם הרבה. למדתי
הרבה גם מתהליך כתיבת העבודה ואני גאה
בתוצר הגמור".
הקושי המתלווה לביצוע עבודת הגמר עלה
באופן ברור במחקר שערכה לפני 01 שנים נועם
בן יוסף, תלמידת י"ב בבי"ס מעלה שחרות. נועם
ראיינה את בני כיתתה והעבירה ביניהם שאלונים,
בשעה שהיו בעיצומו של תהליך חיבור העבודות.
כמחצית מהנשאלים הביעו שביעות רצון, בעוד
המחצית השנייה טענו שהמאמץ גדול לעומת
התמורה. עם זאת, מחקרה העלה שיחס זה משתנה
עם הזמן. התלמידה בדקה גם את יחסם של בוגרי
בית הספר, בני 03-12, אל עבודות הגמר )כמובן,
אלה מהם שעמדו באתגר וכתבו עבודות שכאלה(.
כאן היתה התמונה אחרת וכולם, ללא יוצא מן
הכלל, טענו שבמבט לאחור היתה זו החוויה הלי
–
מודית המשמעותית ביותר שעברו בבית הספר.
המכשולים קשים, אם כן, אבל נראה שלאחר
שהתגברו עליהם, השלמת הכתיבה של העבודה
והגשתה היא אחד הרווחים הגדולים ביותר בתה
–
ליך עיצובו של הצעיר. הצלחת התהליך מייצרת
אושר פנימי שעשוי להוביל לאהבת הלמידה. בכך
נבדל החוקר העצמאי מעמיתיו, אשר מתרכזים
בלימוד תורתם של אחרים, משננים אותה ופול
–
טים אותה בבחינות הפנימיות ובמבחני הבגרות.
דווקא הלימוד במסלול התובעני משמש כנתיב
‰ÂÂÏÓ ËÂ˘Ù Âȇ ÍÈω˙‰
‡˜Â„ ÆÌÈ·¯ ÌÈÈ˘˜·
˙˘¯„‰ ˙È˘È‡‰ ˙ÂȯÁ‡‰
¯˜ÁÓ‰ Úˆȷ Íωӷ
‰˜ÈÚÓ Ì‚Â ˙·ÈÈÁÓ
79