È˙· ȯÙÒ ȯÂÓ ÍÂÈÁ‰ ˙ίÚÓ Ï˘ Ìȯ‚˙‡‰
È„ÈÓÏ˙ Ï˘ Ú„ÈÓ ˘ÂÙÈÁ ¯Â˙ȇ ÈÒÂÙ„ ÌÚ ¯ÙÒ‰
˯Ëȇ‰ ˙˘¯· ¯ÙÒ‰ È˙·
Ú„ÈÓ ˙ÂÈȯ‡ ς‚‰ ¯Â„
‰ Ò Ó
∂π
‡Â·Ó
עד לא מזמן היו בית הספר, המורים וספרי הלי
–
מוד המקור היחיד למידע ולספיגת ידע, והמורה
היה סוכן הידע אשר תיווך בין הידע לתלמידי
בתי הספר. עם הופעת רשת האינטרנט הדברים
השתנו מן היסוד. הדפדוף בספרים עבור הדור
הצעיר הפך להיות היסטוריה. דור זה התרגל
לגישה דיגיטאלית, אינטראקטיבית ומהירה
למקורות מידע בלתי מוגבלים שהרשת הציעה
להם. יחד עם ההיצע המרשים של כמויות המידע
והנגישות הקלה למקורות, מידע זה מציב בעיה
בפני מערכת החינוך ובפנינו כחברה, שכן לא
תמיד הוא ממוין לפי הקריטריונים המסורתיים
של הערכת מקורות מידע מעצם מהותה הפתוחה
והדמוקרטית של רשת האינטרנט )אלון ובר-אילן,
2102; שנר, 0102(.
תלמידי בתי הספר של היום חשופים לעולם
המוצף טכנולוגיה דיגיטאלית, ולכן לא מפתיע
למצוא בספרות המקצועית ביטויים המאפיינים
אותם ככאלה, דוגמת: "דור הגוגל", "דור המיל
–
ניום", "דור הרשת", "ילידים דיגיטאליים",
"מסך-עשרה", "דור הפלזמה" ו"נוער המסכים"
)אפק, 6002; בן-דוד- קוליקנט, 0102; בן רפאל,
6002(. העולם התקשורתי שלהם הוא נרחב
ביותר וכולל מאות ערוצי טלוויזיה ורדיו, עיתו
–
נים ומגזינים )למרות שמחקרים בספרות המק
–
צועית מלמדים כי קריאת עיתונים אצל בני
הנוער נמצאת בירידה מתמדת( וכמובן אינסוף
אתרי אינטרנט ומכשירי טלפון חכמים על האפ
–
ליקציות שבהם.
מציאות זו של עולם תקשורתי נרחב וכלים
דיגיטאליים רבים משפיעה בהכרח הן על מערכת
החינוך ומוריה והן על צורכי הלימוד, הרגלי הלי
–
מוד ודפוסי איתור וחיפוש המידע של התלמידים.
זאת מאחר שרשת האינטרנט יוצרת מציאות כאו
–
טית חדשה הדורשת מן המורים, ולבטח מהתלמי
–
דים, מיומנויות וכישורים גבוהים של איתור מידע
אמין ובר תוקף, יכולת להפ
–
ריד בין עיקר לטפל ויכולת
לעבד מידע זה לידע רלוונטי
אשר נותן מענה לצרכי הלי
–
מוד שלהם )שנר, 0102(.
דוח של ארגון ה-
OECD
משנת 3002, אשר
בחן את תוצאות מבדק ה-
PISA
הבין לאומי, מחזק אף
הוא את הנאמר לעיל. מן
הממצאים שלו ניתן להצביע
על שתי מגמות עיקריות
אצל דור זה: האחד, עלייה
ניכרת בנגישות תלמידים
לרשת האינטרנט ושימוש
בה ושנית, תלמידי בתי
הספר מחשיבים את בתי הספר שלהם כזירה
משנית ללמידה אחרי רשת האינטרנט )בן-דוד-
קוליקנט, 0102(.
˙Â‡ÈˆÓ ˙¯ˆÂÈ ˙˘¯‰
‰˘„Á ˙ÈˇÎ
¨ÌȯÂÓ‰ ÔÓ ˙˘¯Â„‰
¨ÌÈ„ÈÓÏ˙‰Ó ÁË·ÏÂ
ÌÈ¯Â˘ÈΠ˙ÂÈÂÓÂÈÓ
¯Â˙ȇ Ï˘ Ìȉ·‚
˙ÏÂÎÈ ¨ÔÈÓ‡ Ú„ÈÓ
¯˜ÈÚ ÔÈ· „ȯىÏ
Ú„ÈÓ „·ÚÏÂ ÏÙËÏ
ÈËÂÂϯ Ú„ÈÏ ‰Ê
69
‰ ‚¯·„Ï‚ Ô¯Ú
˙ÈȯÙÒ· ‰ÁÓÂÓ Ô¯ÙÒ
ÒÂÈ ˙ËÈÒ¯·È‡
¨Ô‡È¯Ê ‰‡È¯ÂÒÂ
˙ËÈÒ¯·È‡ ˙ÈȯÙÒ
ÌÈ˙Â¯È˘ ÛÚ ¨‰ÙÈÁ
ıÚÈ ÌÂÁ˙Â ÌÈÈÎË
ע ר ן ג ו ל ד נ ב ר ג