4. הבדלים בתפיסת דמות התלמיד הרצוי לפי
עמדות מורים ולפי דרכי ההתמודדות עם דילמות
חברתיות ומוסריות.
1. הקשר בין שמרנות ופתיחות לבין תפיסת
התלמיד הרצוי: השערת המחקר הראשונה גרסה
כי בקרב מורים בעלי עמדות פתוחות, תפיסת
דמות התלמיד הרצוי תאופיין ברמת מיומנויות
גבוהה יותר בהשוואה למורים בעלי עמדות שמר
–
ניות. דפוס הממצאים הצביע על כך שהשערה זו
אכן אוששה, ומאפייני שמרנות ופתיחות נמצאו
קשורים עם תפיסת התלמיד הרצוי.
נמצא שבקרב מורים בעלי עמדות פתוחות
רמת מדד מיומנויות בתחום החברתי ומדד מיו
–
מנויות בתחום הקוגניטיבי היו גבוהות יותר
באופן מובהק בהשוואה למורים בעלי עמדות
שמרניות, ואילו רמת המדד הדתי הייתה נמוכה
יותר באופן מובהק בהשוואה למורים בעלי
עמדות שמרניות. במדדי מיומנויות למידה ומיו
–
מנויות למידה בעבודה עם מחשב לא נמצא
הבדל מובהק בין מורים בעלי עמדות ליברליות
לבין מורים בעלי עמדות שמרניות, וזאת שלא
בהתאם להשערת המחקר.
2. הקשר בין שמרנות ופתיחות לבין דרכי
התמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות:
השערת המחקר השנייה גרסה כי מורים הדוגלים
בעמדות פתוחות ייטו לנקוט דרכי התמודדות
פתוחות יותר עם דילמות חברתיות ומוסריות,
ואילו מורים הדוגלים בעמדות שמרניות ייטו
לנקוט דרכי התמודדות שמרניות יותר עם דיל
–
מות חברתיות ומוסריות.
דפוס הממצאים הצביע על כך שבהתאם
להשערה, נמצא כי בקרב הדוגלים בעמדות שמר
–
ניות, נמצאה נטייה גבוהה יותר לדרכי התמודדות
שמרניות עם דילמות חברתיות ומוסריות בהש
–
וואה לנמוכים בעמדות שמרניות. דפוס ממצאים
זה תאם את הכיוון המוצע בהשערת המחקר. יחד
עם זאת, שלא בהתאם להשערה, לא נמצא הבדל
מובהק בין הבדוגלים בעמדות שמרניות לבין
הפחות דוגלים בכך במדד דרכי התמודדות פתו
–
חות עם דילמות חברתיות ומוסריות. כמו כן לא
נמצא הבדל מובהק בין הדוגלים בעמדות פתוחות
לבין הפחות דוגלים בכך בשני מדדי ההתמודדות
עם דילמות חברתיות ומוסריות.
לאחרונה, ובמיוחד לאחר הגברת הצורך בחינוך
הדמוקרטי, עלתה ההכרה בחשיבותם של המורים
כמקדמים, מטפחים ומפתחים את החשיבה, הרג
–
שות וההתנהגויות החברתיות-מוסריות של התל
–
מידים. במקרים כאלה, על המורה לעודד דיונים
פתוחים בהם כל אחד יוכל להשתתף ולהביע את
דעתו. הדיונים צריכים להתקיים באווירה פתוחה,
מעודדת ומשרה אמון. תכונות אלו תואמות
לגישת הפתיחות )גלבוע, 5991; עאזם, 4002(.
3. הבדלים בתפיסת דמות התלמיד הרצוי לפי
עמדות מורים ולפי דרכי ההתמודדות עם דילמות
66