גבוהה. החתרנות והמגמתיות בשתי היצירות
משקפות את התקופה שבה הן נכתבו.
במרכז יצירתה של גולדברג דיירות המגדל,
אשר על אף תכונותיהן החייתיות השליליות הן
מוצגות באור חיובי. הדייר הגברי עזב ללא סיבה
מוצהרת. השוכרים הפוטנציאלים, כל אחד בדר
–
כו, מייצגים היבטים שליליים בחברה )אמיתי,
תשע"א(. השינויים שעורכת בן צבי מדגישים את
ההבדלים בין שתי התקופות; ספרות הילדים
בתקופה המודרנית "הממלכתית" לבין ספרות
הילדים בתקופה הפוסטמודרנית.
בן צבי מנהלת דיאלוג עם יצירתה של גולדב
–
רג, אולם מחליפה את הספירה הציבורית בספירה
הפרטית. העלילה ב"דירה להשכיר" מתקיימת
כביכול בספירה הפרטית. אולם, הדירה הריקה,
המוצעת למכירה, היא ציבורית יותר מאשר
פרטית ואין לנו דריסת רגל ממשית לתוך חייהן
הפרטיים של הדמויות. כמו כן, המגדל המאויר
שצייר אבנר כץ ליצירתה של גולדברג עומד גלוי,
זקוף ונראה כטירה ממש )גולדברג, מהדורת
1102(. לעומת זאת, כפי שהזכרתי, הבית המאויר
של זוזי ושמש הוא בית פרטי, הנמצא בקצה
העיר, חבוי מאחורי גבעה פורחת.
ישנו תהליך הדרגתי של חדירה לתוך חייהן
הפרטיים של זוזי ושמש מתיאור חיצוניותו של
הבית, דרך הצגת הדמויות אל תוכו, אל מערכת
היחסים בין שתיהן בתוך הבית: מטלות הבית
השוטפות, בילוי בשעות הפנאי, הדיאלוגים בין
בני הבית, חלוקת התפקידים וכיוצא באלה.
צבע הרקע בבית בחלק הראשון של העלילה הוא
לבן, כלומר, צבע הנייר, ככל הנראה על מנת להד
–
גיש את דמויותיהן המנוגדות של זוזי ושמש. הרקע
הנוסף הוא גוונים שונים של כתום )עמ' 5-4(,
כאשר ברקע החלון נראית הסערה שבחוץ. שאר
הפריטים בבית בטקסטורות שונות בגוונים אפור
ולבן, בצבעי הסערה המתחוללת בחוץ: הווילון,
מסגרת החלון, השולחן והמפה הפרושה עליו,
הכיסאות וכלים. האופן שבו מסודרים ומוצגים כל
אלה יוצר מתח ומרמז על העתיד לבוא.
ככל הנראה היציאה של שמש מהבית היא
ביטוי למשבר בזוגיות. פתרון המשבר, שבו שמש
נקלעת לצרה, הוא החזרה המשותפת של זוזי
ושמש הביתה. הקירות צבועים בגוונים בהירים
ומרגיעים של אפור. האח בוערת וסמוך לה נעליה
הרטובות של שמש שהונחו שם לייבוש. האווירה
בבית שלווה וחמימה. הצבע והאור חזרו לבית:
הווילון הפרחוני צבוע בגוונים של אדום, צהוב
וירוק. השולחן והכיסאות צבועים בחום, והמפה
משובצת בצבעים של אדום ולבן. מבעד לחלון
נראים הסערה והגשם, אולם הם אינם מאיימים
עוד על השלווה והביטחון השוררים בבית. הפרי
–
חה חזרה לבית של זוזי ושמש.
*הכביסה
הכביסה היא מוטיב אשר תורם לפרשנות המכ
–
וונת לכך שבין זוזי ושמש מתקיימת מערכת יחסים
זוגית. כביסה מופיעה מספר פעמים באופנים
שונים בעלילה: באיור הראשון נראים בגדים תלוי
–
ים על חבל הכביסה, כאשר סל הכביסה מונח על
הארץ. דמותה של שמש נראית כשהיא אוחזת בסל
עמוס בכביסה, בשעה שזוזי ישנה. זוזי מחפשת את
שמש בתוך סל הכביסה, ולבסוף בכפולה אחרונה
נראים בגדיה הרטובים של שמש תלויים על
המתקן לייבוש כביסה. הכביסה אפוא היא אחת
הפעולות השגרתיות בספירה הפרטית, ומבוצעת
לרוב במרחב המשפחתי-זוגי ולא בין חברים.
*המיטה
בתוך הבית האביזר המייצג ביותר את הזוגיות
של זוזי ושמש הוא המיטה - מוטיב מרכזי בעלי
–
לה המשקף את הניגודיות בין שתי הדמויות ואת
מצב הזוגיות שלהן בתחילת העלילה. באיורים
לכל אחת מיטה משלה. בחלק הראשון של
È·ˆ Ô· ˙ίÂÚ˘ ÌÈÈÂÈ˘‰
È˙˘ ÔÈ· ÌÈÏ„·‰‰ ˙‡ ÌÈ˘È‚„Ó
ÌÈ„Ïȉ ˙¯ÙÒ ª˙ÂÙ˜˙‰
¢˙È˙ÎÏÓÓ‰¢ ˙ȯ„ÂÓ‰ ‰Ù˜˙·
‰Ù˜˙· ÌÈ„Ïȉ ˙¯ÙÒ ÔÈ·Ï
˙ȯ„ÂÓ ËÒÂÙ‰
108