לשאלון )מגן, 1102: שרעבי,
.(2001
כלי המחקר:
המחקר מתבסס על ניתוח
כמותי של מידע אשר נאסף
באמצעות שאלון עמדות
שנבנה במיוחד לצורך המח
–
קר. חלקו הראשון של השא
–
לון עוסק במאפיינים דמוגר
–
פיים של המשתתפים, וחלקו
השני מתמקד בעמדותיהם
ביחס לפעילות המשותפת
במסגרת התנועה. שאלון זה
כלל 52 היגדים שהתשובות להם דורגו על פי
סולם לייקרט בן 5 דרגות. לצורך בניית תוכן
נערך ניתוח תוכן מלווה בבדיקת מהימנות
אלפא של קרונבך. חלק זה של השאלון בדק
שלושה ממדים של מודעות רב-תרבותית: יחס
אל בני הקבוצה האחרת )כגון בהיגד "יש לי מה
ללמוד מהצופים הדתיים/חילונים"(; נכונות
להתבוננות רפלקטיבית )כגון בהיגד "המפגש
עם הצופים הדתיים/חילונים גורם לי לבחון את
אורח החיים שלי"(; וגילויי שינוי ומחויבות
)בהיגדים כגון "הפעילות המשותפת עם הצופים
הדתיים/חילונים
שינתה את דעתי עליהם" או "בעקבות הפעילות
המשותפת עם הצופים הדתיים/חילונים במסגרת
התנועה, בכוונתי להמשיך בפעילויות דומות
במסגרות אחרות בחיי"(.
במקביל, בחלק זה נבדקו עמדות המשתתפים
ביחס לתרומת הפעילות המשותפת לתנועת
הנוער )באמצעות היגדים כגון "הפעילות
המשותפת בתנועת הצופים מפגישה אותי עם
אנשים ממגזרים שונים, שלא בטוח שהייתי פוגש
אותם במסגרות אחרות"(: וליחסי דתיים-חילונים
בחברה הישראלית )כגון בהיגד "הפעילות
המשותפת עם הצופים הדתיים/חילונים מכינה
אותנו למציאות הישראלית"(.
השאלונים מולאו )באופן אנונימי( במהלך
הערב האחרון למחנה הקיץ של תנועת הצופים
שנערך ביולי 2102.
ÌȇˆÓÓ
היבטים דמוגרפיים:
קבוצת המשתתפים הומוגנית למדי, ונתוניה
תואמים מחקרים קודמים על אוכלוסיית ארגונים
חברתיים וולונטריים )ארנון, 1102: פייר ושפירא,
7002: שפירא, פייר ואדלר, 4002(: הגיל הממו
–
צע, בהתאם לשכבה הבוגרת, הוא 61: המשתת
–
פים מתגוררים במרכז הארץ )אזור המגורים של
משתתפים נגזר מפעילות התנועה, שלה אין
כמעט סניפים בהתיישבות העובדת, ואין כמעט
פעילות צופים דתיים בפריפריה. ריכוז אוכלוסי
–
ית המחקר באזור גיאוגרפי מסוים הוא עובדה
שהשלכותיה לא נבדקו במחקר(, בישובים עירו
–
ניים המאוכלסים ברובם בבני המעמד הבינוני;
מרבית המשתתפים הם בנות. נתון זה לא השפיע
על עמדות המשתתפים.
ניתוח מאפיינים הקשורים לתנועה מראה כי
למשתתפי המחקר ותק של 5 שנים בממוצע
בתנועה, גם נתון זה לא השפיע על עמדותיהם.
בנוסף, למעלה ממחצית המשתתפים בכל קבוצה
הם בעלי תפקידים הכרוכים במימוש אקטיבי של
עקרונות התנועה, בין אם בשל היותם מדריכים,
ובין אם בשל היותם מתווכים בין ההנהגה למד
–
ריכים כרשג"דים או רכזים.
גיוון מסוים נמצא בהגדרה הדתית של המש
–
תתפים: רוב מוחלט, הן בקבוצת הצופים והן
בקבוצת הצופים הדתיים, הגדיר עצמו חד-
משמעית כחילוני או דתי, בהתאמה. עם זאת,
כחמישית מכלל הצופים החילונים הגדירו
עצמם כ"מסורתים". הגדרה עצמית של רמת
הדתיות )להלן, "דתיות"( הייתה המרכיב שהש
–
פיע ביותר על עמדות כל המשתתפים, ממצא
שנדון במחקר הנרחב.
ÌÈ˘ÈÏ˘ È˘Î
ÌÈÈ˙„‰ ÌÈÙ˙˙˘Ó‰Ó
ÌÈÙ˙˙˘Ó‰Ó Ú·¯ÎÂ
ÔÈÈÚ ÂÚÈ·‰ ÌÈÂÏÈÁ‰
˙ÂÈÂÏÈÚÙ· ˙ÂÙ˙˙˘‰·
˙¯Á‡ ˙¯‚ÒÓ· ˙ÂÓ„
„È˙Ú·
60