פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 51

להתעדכן, יש לכם בימים אלו הרבה זמן פנוי.
ותשובת התלמידים:
9002/10/10 14:53:31 מאת: קרן
נושא:
[=!
לכיתה ו' 3 ולאילנית
תוכן:
שלום! אני לא יבוא לבית הספר!! כי
אני פוחדת מאודד!!!!!!! הטילים נופילים ליד
הבית שלי ואני שומעת את הבום חזק מאוד
מאוד!!!! ביוש! קרן...
המורה מתייחסת לרגשות שמעלים התלמידים
בפורום ומגיבה בהתאם )אמפתיה, הרגעה(.
המורה מעצימה את תלמידיה "נראה לי שיש לך
זמן רב פנוי אם בנית אתר כזה מלא תכנים מגוו
נים". היא מגלה עניין בעולמם של התלמידים
ומנסה להיות מעורבת בו "ספר לנו מדי פעם על
החוויה שאתה עובר בבית
הספר בצפון". המורה מביעה
את חיבתה לתלמיד אליו
מופנית תגובתה, על ידי
הוספת שם התואר יקר או
יקרה ליד שמו או שמה
בנושא ההודעה: "לתאיר
היקרה!", "לאוהד היקר!",
וכן באמצעות מחמאות כמו:
"איך אפשר שלא לסלוח
לתלמידה מדהימה כמוך?".
המורה מחמיאה לתלמידיה ומעצימה אותם והם
משיבים לה באותה מטבע, ומחמיאים לה. הם
משתמשים במחמאות כלליות תוך הוספת שם תואר
לשמה של המורה בשורת הנושא )"לאילנית המק
סימה"( או בגוף ההודעה )"אני מרוצה שאת מורתי
המקסימה!"(. בנוסף למחמאות הכלליות, התלמי
דים מחמיאים למורה גם על אופן התנהלותה מולם
בשעה זו של מצוקת המלחמה: "כל הכבוד לך שאת
פותחת פורום ומסתכלת ומתקשרת!!"
המורה מעבירה לתלמידיה מידע והם מצדם
משתפים במידע הידוע להם. כלומר, לא רק המורה
משתמשת בפורום כאמצעי להעברת מידע, גם
התלמידים משתפים את המורה ואת חבריהם,
במידע המצוי ברשותם לגבי מצב החירום.
ÔÂÈ„
בתשובה לשאלת המחקר הראשונה, מצאנו כי
ניתן לחלק את הנושאים והתכנים שעלו בפורום
לקטגוריות, לפי קבוצות הנמענים שאליהן ממוע
נות התגובות. אחד הממצאים המעניינים שעלו
הוא שימושם של התלמידים בשאלות כדי לבטא
את מה שמטריד אותם. התלמידים שאלו את
המורה הן לגבי מצב החירום והן לגבי המטלות
הלימודיות. הילדים, שחוו לראשונה בחייהם מצב
מצוקה קשה, כמצב מלחמה, השתמשו בערוץ
הפורום המקוון כדי לקבל מענה לשאלותיהם.
בזכות האקלים הנעים של אמון וקבלה, שהמו
רה הצליחה ליצור בפורום, התלמידים שאלו
שאלות גם בנושאים לימודיים, שכן אקלים נעים
של אמון וקבלה יוצר תנאים מקדמי למידה )גי
לת, עזר ושגיא, 1102(, ומאפשר לתלמידים במה
פתוחה לשאול שאלות וללמוד. עניין זה נתמך גם
במחקרם של גורב, מרגליות וויסמן )
Gorev,
2013
Vaisman,
&
Margaliot
(, שם נמצא כי
התאפשרה למידה אקדמית בזמן מצוקה באמצעי
תקשורת מקוון.
אחד התכנים שעלה מתוך הודעות התלמידים
הוא רגשות. התלמידים בפורום, כאמור בפרק
הממצאים, מביעים קשת של רגשות. על פי ברק
ולביא: "אנשים החולים במחלות מסוימות זקוקים
להתייחסות גם לקשייהם הרגשיים, ועשויים למצוא
תמיכה על-ידי התקשרות עם אנשים אחרים הסוב
לים מאותה מחלה... קבוצת התמיכה המקוונת
עשויה להתאים במיוחד לאוכלוסייה זו, בשל
היותה אלטרנטיבה נוחה לתקשורת פנים-אל-פנים
למי שמוגבל מבחינה פיזית" )9991, עמ' 16(.
51
˙¢‚¯Ï ˙ÒÁÈÈ˙Ó ‰¯ÂÓ‰
̯ÂÙ· ÌÈ„ÈÓÏ˙‰ ÌÈÏÚÓ˘
˙‡ ‰ÓȈÚÓ ¨Ì‡˙‰· ‰·È‚ÓÂ
ÔÈÈÚ ‰Ï‚Ó ¨‰È„ÈÓÏ˙
˙ÂÈ‰Ï ‰ÒÓ ÌÓÏÂÚ·
· ˙·¯ÂÚÓ
I...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...144
Powered by FlippingBook