פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 48

לשמירה על אנונימיות; בחירת שם בדוי; שימוש
בשפה הכתובה, המאפשרת לשוב ולעיין בטקס
טים הכתובים הן של הפנייה והן של התגובות לה
)גילת, עזר ושגיא, 1102(.
גורב, מרגליות וויסמן )
&
Margaliot
Gorev,
2013
Vaisman,
(, חקרו שיח בעיות מקוון בדואר
אלקטרוני בין סטודנטים להוראה במכללה לבין
מרציהם בעת מלחמת "עופרת יצוקה". למרות
המגבלה הפיזית להיפגש, במחקר זה נמצא כי
ההתכתבות בדואר אלקטרוני אפשרה קיום קשר
פעיל ומיידי בין הסטודנטים למרצים, תמיכה
נפשית ולמידה אקדמית, ויצרה קהילת לומדים
תומכת. במחקרם, ציינו גורב, מרגליות וויסמן כי
חשיבותו של קשר זה נעוצה גם בעובדה שהסטו
דנטים להוראה יוכלו ליישמו בשעת הצורך עם
תלמידיהם. במחקר זה מנותח שיח מצוקה בפורום
מקוון בין מורה לתלמידים מתבגרים
בדיוק באותה תקופה.
במחקרה של טואטי )2102(, בו
נותחו תגובות המורה בפורום הכית
תי המתנהל בעת מצוקה מלחמה,
נמצא כי תגובותיה מאפשרות לה
לבצע את עבודתה במסגרת המגבלה
שהכתיבה המלחמה - חוסר אפשרות
לקיים שגרת לימודים.
לאור הנאמר לעיל, למחקר הנוכחי שתי
מטרות:
1. לזהות את התכנים שעולים מתגובות התל
מידים בפורום.
2. לזהות את מאפייני האינטראקציה שהתקיי
מה בפורום.
מן המטרות האלה נגזרות השאלות שנענה
עליהן:
1. מה הם הנושאים שעלו מתגובת התלמידים
בפורום כיתתי בתקופת מבצע "עופרת יצוקה"?
2. מה הם מאפייני האינטראקציה שהתקיימה
בפורום בין המורה לתלמידיה?
ÌÈÂ˙‰ ÁÂ˙È ‰˜È˙‡
המחקר הנוכחי הוא מחקר איכותני. כדי לזהות
את התכנים שעלו מההודעות של המתבגרים
והמורה, השתמשנו בניתוח תוכן. את המטרה
השנייה של מחקר זה, זיהוי מאפייני האינטראק
ציה שהתקיימה בפורום, השגנו על ידי השוואת
התכנים, שעלו מניתוח תוכן תגובות התלמידים
וניתוח תוכן תגובות המורה, שנעשה במחקר
קודם )טואטי, 2102(. בנוסף, נציג מספר ממצאים
שעלו מתוך חישובי סטטיסטיקה תיאורית,
במטרה להמחיש ולהסביר את שכיחות המבנים
שעלו מהניתוח האיכותני.
מאחר שפורום זה הוא חלק מאתר בית ספרי,
ביקשנו את אישורה של מנהלת בית הספר לבצע
את המחקר ואת הסכמתה של המורה, מנהלת הפו
רום. החומר באתר הכיתתי אינו סודי, הוא פתוח
ונגיש לכל, ולכן לא נדרשת הסכמת הורים או
אפוטרופוסים של התלמידים )
2010
Battles,
.(
כדי לשמור על האנונימיות של התלמידים והמו
רות השתמשנו בשמות בדויים.
ÌȇˆÓÓ
חלק א'
בחלק זה נציג את הממצאים שעלו מניתוח
תוכן של תגובות התלמידים בפורום, ולצידם
הממצאים )באחוזים( שעלו מחישובי הסטטיסטי
קה התיאורית. נציג את הקטגוריה ולאחריה נביא
מספר דוגמאות של תגובות התלמידים, שממחי
שות את הממצאים העיקריים. מצאנו כי ניתן
לחלק את תגובות התלמידים לארבע קטגוריות,
בהתאם לנמעני ההודעה: תקשורת ממוקדת מורה,
תקשורת ממוקדת חברים, הודעות המכוונות
למורה ולחבריהם לכיתה והודעות לנמען כללי.
להלן דוגמאות מהפורום לקבוצות הנמענים:
תקשורת ממוקדת מורה )%15(:
9002/10/30 14:54:51 מאת: אביבית
נושא: לאילנית המתוקה!
תוכן: תודה רבה על הדאגה שלך לנו!! אוהב
תת אביבית):
9002/10/30 43:33:71 מאת: קרן
נושא:
לאילנית!!!
תוכן: מחר יש בית ספר???? תעני לי בבקשה..
קרן..
שתי הדוגמאות הללו מתוך הפורום, ממחישות
שתי קטגוריות חשובות שעלו בתגובות התלמי
דים: בדוגמא הראשונה - הבעת רגשות, בדוגמא
השנייה- שאילת שאלות.
תקשורת ממוקדת חברים )%5.41(:
˙È˙¯·Á‰ ‰ÎÈÓ˙‰
„ÁÂÈÓ· ‰·Â˘Á
¨‰˜ÂˆÓ· Ìȯ‚·˙ÓÏ
̯ÂÙ· ÌÈÙ˙˙˘Ó‰ ̉˘
ÂÊ ‰„·ڷ ¯˜Á‰
48
I...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...144
Powered by FlippingBook