גם בבית הספר שבו ביצעתי את המחקר, המצב
דומה. מהשאלונים שהעברתי לפני תחילת
המחקר עלה כי אין בצוות מורות בעלות הכשרה
או שלמדו לימודים אקדמיים בספרות. מאוד
בלטה העובדה כי עיקר הידע של המורות בספרות
מבוסס על לימודיהן בבית הספר התיכון. על
החסר בידע אמרה בכנות וביושר שלומית, מורה
בבית הספר בו ביצעתי את המחקר: "ספרות הוא
מקצוע נפלא ומדהים. אני מלמדת בצורה שבלו
–
נית, וזה בא על חשבון החוויה וההנאה מספרות".
למורה יש תפקיד מכריע בהוראת הספרות.
הוראת ספרות צריכה לעודד קריאת טקסטים,
לפרש אותם ולהבנותם מחדש מתוך תהליך של
שאילת שאלות, חשיבה והבעת דעה אישית )פו
–
יס, 2102(. היעדר ידע מקצועי בתחום מהווה
מכשול בהוראת הספרות וודאי שיהווה מכשול
בהטמעת תוכנית לימודים חדשה.
המפגשים השלישי, הרביעי והחמישי תוכננו
לפיכך לאפשר למורים "לג
–
עת" ביצירות שבתכנית הלי
–
מודים. המפגשים הוקדשו
ללמידה משותפת של ספרות
ושל דרכים להוראת הספרות.
המפגשים אישרו את העובדה
שעלתה מתוך השאלונים
המקדימים, בדבר היעדר ידע
והכשרה בהוראת ספרות, וכן
את הצורך של המורים בתמי
–
כה, כמו גם את החשיבות של הבנת הקשיים והת
–
חושות של המורים בתהליך השינוי.
ההתנגדות לשינוי, שהייתה מלווה בחששות
בשל אובדן יכולת הבחירה, בשל עומס החומר
בתוכנית וחוסר האוריינטציה, נרגעה במידה
מסוימת. במפגש השלישי, שעסק בהכרת יצירות
המופיעות בתכנית, אמרה שיר שהיה ערך להת
–
עמקות בתוכנית ולהכרתה: "היה לי חשוב לראות
מה צריך ללמד בכל שכבת גיל. בעיקר זה עשה
לי סדר". חוויית המפגש עם יצירות ספרות בהש
–
תלמות יצרה עמדות אוהדות במידת מה כלפי
הוראתה: "המהלך של ההתחברות לשיר תורם
למהלך השיעור ולהבנת השיר", אמר אביתר.
ומורה אחרת ציינה: "קיבלתי אישור לכך ששיעו
–
רי ספרות צריכים להיות פתוחים יותר ומזמנים
את התלמיד לבטא את תחושותיו".
המפגש הרביעי, עסק בהוראת ספרות בשיטת
השאלות )
Couzijn,
&
Braaksma
(Janssen,
(2009
ובסופו הביעו המורות הנאה מהמפגש
ומתכניו: "היום הכי נהניתי. למרות שאני לא
מלמדת ספרות, היה לי מאוד מעניין" )רות(
ולילך אמרה: "המפגש שינה לי את כל הראייה
של ספרות".
˙ÂÈÓÂ˜Ó ˙ÂÁψ‰
לאחר מספר מפגשים, הצעתי למורות את
עזרתי בתכנון ובהכנת שיעור ספרות. אדן )8791(
מציע את המונח רשת הפעלה בהכנסת שינוי
במערכת החינוך. כוונתו ליצור בבתי הספר מערך
תומך של אנשי מקצוע. בהצעתי לסייע בהכנת
השיעור, התכוונתי ליצור עבור המורות רשת
ביטחון. ייתכן שזו גרמה לירדנה לתאם פגישה
להכנת שיעור ספרות לכיתתה. היא התנסתה
בהעברת שיעור ספרות בכיתתה, ממנו יצאה
ר. כך אני רוצה
ֵ
נרגשת ואמרה: "זה היה שיעור אח
ללמד!". לירדנה הייתה מוטיבציה לשינוי ולהתנ
–
סות, הייתה בה גם הכרה בחוסר בידע ובצורך
בתמיכה. היא השכילה לבקש עזרה בהכנת השי
–
עור ונהנתה מהוראת ספרות בכיתתה. ההתנסות
בתהליך וחוויית ההצלחה בהוראה עשויות להוות
בסיס להמשך עבודתה וניתן היה לשער שתהיה
בה היכולת להטמיע את השינוי שהושת על
מערכת החינוך.
המפגש החמישי והאחרון עסק בחיבור בין
הוראת הספרות למחשב, "הצד החזק שלנו",
כדברי המנהלת. המורות התבקשו לשוטט באת
–
רים ולחוות דעתן על התכנים המוצעים ועל האפ
–
שרויות לעשות בהם שימוש להוראת ספרות.
בתגובותיהן הן התייחסו לעיצוב האתר או לאמי
–
נותו, ולא נתנו את דעתן על התכנים הספרותיים
ועל השילוב בין ספרות לתקשוב. האתרים
שנחשפו בפני המורות היו חדשים להן וניכר כי
למרות השימוש המרובה במחשב - הן מעולם לא
יזמו חיבור בין ספרות לתקשוב ולא עשו שימוש
באתרי אינטרנט הקשורים בספרות. במובן זה,
קישור בין הוראת ספרות ומחשוב בפעילות היווה
פתח להמשך עבודתן כמורות לספרות.
˙˜ÒÓ ÔÂÈ„
הטמעת תוכנית לימודים חדשה ברמה ארצית
וברמה בית ספרית אינה מהלך טבעי ויש לראותה
70
¯˘Î‰˘ ÌȯÂÓ‰ ¯ÂÚÈ˘
˙ȯ·Ú‰ Úˆ˜Ó ˙‡¯Â‰Ï
˙È·· ˙ȯ·Ú ÌÈ„ÓÏÓ Ô·Â
ȯ·Ú‰ È˙ÎÏÓÓ‰ ¯ÙÒ‰
¯ÙÒ‰ ˙È··Â ±¥• Âȉ
∂•≠È˙„ È˙ÎÏÓÓ‰