בית הספר, ניתנה הדעת לסוגיית
שילוב המחשב בהוראת הספרות,
אף שזו אינה סוגיה העולה מהנס
–
פח לתוכנית הלימודים )משרד
החינוך, תשע"א(. הנהלת בית
הספר וצוות המורות הסכימו
לביצוע המחקר תוך שמירה על
אנונימיות של המשתתפים ושל
בית הספר, ולפיכך כל שמות המורות שיוזכרו הם
בדויים. במחקר השתתפו כ-51 מורות-מחנכות
המלמדות בכיתתן חינוך לשוני, ותק ההוראה
שלהן הוא בין שנה ל-02 שנה.
לפני תחילת המחקר הועבר שאלון בחדר המו
–
רים לצורך קבלת מידע כללי, הכרת הרקע המק
–
צועי של מורות, מיפוי הידע המקצועי של המו
–
רים על ספרות, על דרכי הוראת ספרות ועל תוכ
–
נית הלימודים החדשה. לאחר העברת השאלון
ועיבוד הנתונים - יצאתי לדרך עם שאלת פעולה
ראשונה. מטרת המחקר הייתה להטמיע את השי
–
נוי, ולעקוב אחר תהליך ההטמעה.
הטמעת תוכנית לימודים חדשה בבית ספר היא
שינוי משמעותי בשגרת עבודתו של המורה.
גרגואר )
2003
(Gregoire,
מציעה מודל לניתוח
תהליכי שינוי בבתי הספר. המודל בוחן את התה
–
ליך מנקודת מבטו של המורה, בהתאם למצבו
הקוגניטיבי והרגשי, תוך התייחסות לרמת המו
–
טיבציה של המורה. היא מדברת על הצורך בתמי
–
כה אפקטיבית במורים בעת תהליך השינוי, תוך
זיהוי תפיסת המורה לגבי האני המקצועי שלו
ותפיסת יחסו לשינוי. המודל של גרגואר היה לי
לעזר בבניית תוכנית העבודה עם המורים וכן
בניתוח הנתונים ופרשנותם.
המהלך שתכננתי וביצעתי כלל פגישות הכנה
עם הנהלת בית הספר ועם מורים, חמישה מפגשי
השתלמות וכן תצפית בשיעור ספרות של אחת
המורות המשתתפות במפגשי ההשתלמות. איסוף
הנתונים במחקר כלל תצפיות, הקלטה ותיעתוק
של המפגשים, ראיונות עם צוות בית הספר וני
–
הול יומן חוקרת. פרט לשאלה הראשונה שהיוותה
נקודת מוצא למחקר, השאלות נבעו מתוך ההת
–
רחשות במהלך המפגשים, והיוו בסיס לתכנון
המפגשים בהשתלמות.
המפגש הראשון עסק בהיכרות עם תוכנית הלי
–
מודים החדשה; המפגש השני בחן עקרונות מנחים
בבניית תוכנית לימודים; המפגש השלישי עסק
בהכרת יצירות ספרות; במפגש הרביעי היה עיסוק
באסטרטגיות ובכלים להוראת ספרות; והמפגש
החמישי עסק בהוראת ספרות בסביבה מתוקשבת.
‰˘„Á‰ ÌÈ„ÂÓÈω ˙ÈÎÂ˙Ï ˙·‚˙
˙¯ÙÒ·
צוות בית הספר בו נערך המחקר הופתע לשמוע
על קיום התוכנית וביטא רגשות מעורבים כלפיה.
מחד גיסא, עוררה ה"רשימה" עניין והפתעה, כפי
שאמרה תמר: "הופתענו מאוד מקיומה של התוכ
–
נית", ובנוסף ציין הצוות את יתרונותיה כתוכנית
ברורה, מובנית ומאורגנת. מאידך גיסא, עלו
קולות חוששים ומסתייגים ממספר היצירות
Â˘È‚„‰ ÌÈ¢‰ ÌÈ˘‚ÙÓ·
˙„˜Î Ô¯˙ÈÎ ˙¯ÂÓ‰
˙‡ ¯ÙÒ‰ ˙È· Ï˘ ˜ÊÂÁ
È˘È‡‰ ÔÏÂ˜Ï Ô˙È˘ ̘Ӊ
67