‰ÏÚÂÙÏ ‰˙ÂÓ„Ï ÌȘ ≠ ‚ȯ˘ ‰Â˜˙
העוסקים בעיבוד אגדות חז"ל הם בדרך כלל
סופרים מסורתיים, הנטועים בשתי רגליים בעול
–
מה של תורה )חובב, תשס"א(. תקוה שריג באה
אמנם מבית חרדי-מודרני, אולם היא התפתחה
כטיפוס עצמאי בחשיבתו ואף מרדני בדעותיו, מה
שהרחיקה בתהליך איטי מן הדת. היא הייתה מרא
–
שוני קיבוץ בית השיטה, קיבוץ חילוני, ליקטה
ועיבדה אגדות חז"ל לילדים ואגדות חסידיות,
והשקיעה את כל כולה באיחוי הקרע, בקשירה
מחדש של החוטים המנותקים בין הנכדים והסבים,
בקירוב מורשת ישראל אל ליבות הילדים הגדלים
בסביבה חילונית )חובב, תשס"א(.
על השילוב בין השינוי באורחות חייה ובתפי
–
סת עולמה הדתית ובין רצונה להעניק לילדי
ישראל מגרסא דינקותא שלה, סיפרה בראיון
ללאה שניר, בשנת 6891:
"היכרותי את הספרות היהו
–
דית לדורותיה, והכתיבה
העדכנית של ימינו חברו יחדיו
להחלטה להעביר תכנים וער
–
כים של אז להיום... ראיתי
שחסר חומר מן האוצר של
היצירה היהודית לדורותיה
שיהיה נתון באופן מודרני
מתאים לקריאה וקליטה של הילד החילוני, על כן
ניסיתי למלא חסר זה". על חייה בילדותה כתבה
את ספרה "אמא אגדה" )תש"ם(, שאותו הקדישה
להוריה "שגידלוני על ברכי חז"ל".
תקוה שריג התייתמה מאביה בגיל ארבע, ובנו
–
סף חוותה משבר קשה בנפול בנה, יוסף שריג,
הנקרא על שמו, במלחמת יום הכיפורים. אבידות
אלה השפיעו עליה מאוד. מרבית ספריה ראו אור
מאז נפל בנה.
תקוה שריג נפטרה בבית השיטה בכסלו תשנ"ח
)דצמבר 7991( והיא בת שמונים ושלוש.
בין הספרים הרבים שכתבה שריג בולטת הסדרה
לילדים "לנו משלנו". שם זה בא להדגיש את
הזיקה למורשת עמנו, שממנה ראוי להביא סיפורים
לילדינו. יש בכך הכרזה פואטית וערכית, הפונה
אל ילדים ואל מבוגרים. הסדרה נפרשת מבריאת
העולם ועד המאה ה-י"ט, וניתן לחלקה לשני
סוגים: האחד, עיבוד אגדות חז"ל לילדים והאחר
ליקוט ועיבוד מעשיות עם יהודיות שרוכזו סביב
דמות או נושא.
עיבודיה של שריג לאגדות חז"ל מרוכזים
בשישה ספרים, שפרסמה משנת 6791 עד 1891.
הספר המרכזי הוא הראשון, "לנו משלנו", ועל
שמו נקראת הסדרה כולה. בחלקו הראשון מוב
–
אות אגדות מבריאת העולם ועד מגדל בבל; בחלק
השני מאברהם אבינו עד התוודעות יוסף אל אחיו;
החלק השלישי משה רבנו ויציאת מצרים עד מות
משה; החלק הרביעי עוסק במעשי חכמים; בחלק
החמישי והאחרון מובאות "אגדות שונות ומשו
–
נות", שעליהן הרחיבה את הדיבור בספריה
הבאים: "גוזמאות חלב ודבש" ו"גוזמאות שור
הבר והלוויתן" )נדפסו בכרך אחד(. בשני הספרים
יחד יש עשרים וחמש אגדות. הספר "אושכי בוש
–
כי", באותה סדרה, עוסק בסיפורי שדים. ספר
נוסף הוא "כלוב מלא עוף", המתמקד באגדות על
עופות שונים )חובב, תשס"א(.
העיקרון ששריג מדגישה כמטרה מרכזית, נרמז
משם הסדרה "לנו משלנו": "הלא יש לנו משלנו,
מדוע לנדוד למקורות זרים?". היא מצדדת בסי
–
פור אגדות לילדים, אינה חוששת מ"הבלבול
והערבוביה בתודעת הילד", אלא מדגישה כי "יש
לתת במקביל מקרא ואגדה. האגדה מפרשת,
מעבדת, מעמיקה ומרחיבה את הטקסט המקראי".
בבואנו לקרוא סיפור ילדים ישנה חשיבות רבה
לאקלים התרבותי-דתי-אידיאולוגי ממנו בא
77
ÏÎÏ Û˙¢Ӊ ÈÎ ‰‡¯
‰¯Á· ‚ȯ˘ ¯˘‡ ÌȯÂÙÈÒ‰
ÌÂȘ ‡Â‰ ‰˙¯ÈˆÈÓ ¯È„‰Ï
˙ÂȯÒÂÓ ˙ÂÈÁ‰Â ˙ˆÓ