פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 68

להוראה, כפי שאמרה שלומית בחשש רב: "מאוד
אהבתי את הרשימה שראיתי אבל היא ע-מו-ס-ה
ביותר. כמה צריך?". רונית התייחסה לבחירה,
שכביכול נשללה מהמורה, וטענה בלהט כי "מורה
צריך להיות ביקורתי לגביי היצירה ולבדוק אם
היא מתאימה לו".
במפגשים השונים הדגישו המורות כיתרון וכנ
קודת חוזק של בית הספר את המקום שניתן לקולן
האישי. הן מעריכות את מרחב הפעולה ומציינות
את מרחב הבחירה האישי כיתרון. "אצלנו יש
הרבה בחירה למורה. זה מזל" )תמר(. המורות
חוות את מרחב הבחירה כביטוי להעצמה אישית
וכנקודת מוצא טובה להוראה. "כל אחת מביאה
את הקול האישי שלה ואת האני מאמין שלה כמו
רה", אמרה שיר. ואורית חיזקה את הנקודה הזו
"ומה שלי חשוב לומר שאני בוחרת יצירות מחי
בור אישי", נגד כפייה מבחוץ
של יצירות שיש ללמד.
המורים בבית הספר הזה
ניצבים בקדמת הבמה, וזאת
בתמיכת ההנהלה וכחלק מתר
בות בית הספר. מקומו של
המורה בבית ספר זה מתקשר
אף הוא לערכי החינוך ההומ
ניסטי של בית הספר, ולפיכך
הצוות רואה את תפקיד המורה
כ"מעצב אקטיבי" של מסרים
חינוכיים ולא כ"צינור פאסיבי" להעברת מסרים
)אלוני, 8991(.
מתוך האמירות השונות, המתייחסות למקומו
של המורה בבית הספר, עלתה באופן ברור תרבות
בית הספר. זוהי תרבות מאפשרת, מעצימה ומכב
דת את המורה ואת קולו. להקשר זה הגיעה תוכ
נית לימודים שהושתה מהחוץ. אולם המצב הפר
דוקסלי שבו, מחד גיסא המורה בעל זכות בחירה
ועצמאות ומאידך גיסא, ישנם תכתיבים ותוכניות
הוראה מחייבות, מצוי בבית הספר גם ביחס
לתוכניות שבית הספר עצמו יצר, ונראה כי שיקו
לי הדעת וקול המורה מתממשים בתנאים מסוי
מים בלבד. באחד המפגשים אמרה רונית: "עכשיו
אנחנו צריכות ללמד את 'סיפורו של משולש
ורוד' ואני ממש לא מתחברת, אז אני מלמדת
שטחי, כי צריך".
יצירות הספרות שנבחרו להוראה בבית הספר
הן יצירות מגויסות לצורך חינוך ערכי ואקטוא
ליה. נראה כי הערך הספרותי-אסתטי לא היווה
שיקול דעת בבחירתן. המורות פונות לחומרים
זמינים שניתן להבינם בקלות, ואולי אינן מכירות
יצירות ספרות מרובדות, שבהן המשמעויות
סמויות והמסרים מתפענחים באיטיות, לאור
הבנת מסורת ספרותית, רבדים לשוניים או זיקה
אינטרטקסטואלית )אלקד-להמן, 4002(.
בבית ספר שבו התרבות והתפיסה הארגונית
מציבה את המורה כבעל שיקול דעת, אמירה
68
ÌȯÓÂÁÏ ˙ÂÂÙ ˙¯ÂÓ‰
ÌÈ·‰Ï Ô˙È˘ ÌÈÈÓÊ
˙¯ÈÎÓ Ôȇ Èχ ¨˙ÂϘ·
¨˙„·Â¯Ó ˙¯ÙÒ ˙¯ȈÈ
˙ÂÈÂÓÒ ˙ÂÈÂÚÓ˘Ó‰ Ô‰·˘
ÌÈÁÚÙ˙Ó ÌȯÒÓ‰Â
˙ÂÈËȇ·
I...,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,...144
Powered by FlippingBook