יעד בגילים שונים החל בגיל הרך, בילדות, וכלה
בגיל ההתבגרות, ולכן גם הוציאה לאור את סדרת
"קושקוש" לגיל הרך. הסדרה כוללת נושאים שונים
שברובם מסביבתו הקרובה של הילד, וקושקוש הוא
הדמות המרכזית המזמנת את אירועי הסיפור.
שניים מן הסיפורים דנים בחינוך מיני: התעללות
מינית - "הגוף של קושקוש",והשאלה כיצד באים
ילדים לעולם - "קושקוש שואל: איך נולדתי?",
שיצא לאור ב-6002, ואותו נציג להלן.
בנוסף לסדרה "קושקוש", יש עוד שני סיפורים
שעוסקים בחינוך מיני, פרי עטה של חיאת בלחה
מיפו, שיצאו לאור לפני "קושקוש" )הקדמנו
בהצגת סדרת "קושקוש", על אף שהספרים שנציג
להלן הקדימו אותו, משום שהוא משתתף בקור
–
פוס המחקר(. סיפור אחד דן בהתעללות מינית
"אני והאופניים שלי" )בלחה, 4002(, והסיפור
השני "מהיכן אני באתי?" )בלחה, 1002(.
בסיפור בלחה משתמשת באנלוגיה לבעלי חיים
מסביבתו של הילד, כדי להסביר את הנושא לבתה
ששואלת איך נולדה. יש לציין עוד ספר של
ול
ּ
ב
ְ
ול
ּ
יני בשם "ב
ֵ
ר
ְ
ּ
סופרת הילדים אמאל כ
ל")1002( הבנוי על יחסיהם של זמיר וזמי
ִּ
לאב
ַּ
ב
–
רה מרגע החתונה, דרך הטלת הביצים והדגירה
עליהן, ועד לחייהם המשפחתיים יחד עם הגוז
–
לים. הסיפור מציג מערכת יחסים משפחתיים:
ת, דאגה, חום ואהבה, אך עדיין רחוק
ּ
שיתופיו
מההסבר המדעי על תהליך הרבייה וההזדווגות.
הספר מציין את חלקה של הנקבה בתהליך, אך
ר. בנוסף, אין שום
ָ
כ
ָ
כר לתפקידו של הז
ֵ
אין כל ז
כר ואנלוגיה לבני אדם. כנראה, שהסופרת מצפה
ֵ
ז
מן המבוגרים לבצע את האנלוגיה הזו לפני הילד.
הסיפור נכתב בסגנון חמקמק ומתפתל, מעין
"בריחה", כלשונה של ברוך )1991(, על אף
שנכתבו ספרים שניסו להתמודד באופן מובהק עם
שאלת המין. ההסבר לכך יכול להתקשר לגישות
השונות בתפיסת הנושא.
ספרות הילדים במגזר הערבי עדיין נמצאת
בשלב ההתפתחות, למרות המספר העצום של
הכותרים )חלק מספרים אלה לא נכתבו בצורה
נאותה, הן מבחינת השפה והן מבחינת הסגנון
והגישה לנושא הסיפור(, אלא שמספר הסיפורים
העוסקים בחינוך מיני עדיין קטן. מצב זה יכול
להעיד על כך שאין די מודעות לכך שספרות
הילדים היא אמצעי רב עוצמה בהפקת תוצאות
בתחום הזה. או אולי ייתכן, שלסופרי הילדים
בחברה הערבית אין כלים לדון בנושאים רגישים.
כאמור, החינוך המיני נמצא עדיין בצעדיו הרא
–
שונים במגזר הערבי. מאחר שהנושא רק בראשי
–
תו ופריצת 'טאבו חברתי' כלשהו היא תהליך
ארוך ומורכב, עוד לא הספיקו מבקרי הספרות
לילדים, והחוקרים בכלל, לדון בסוג היצירה הזה.
כאמור, המודעות לכתיבה אמנותית בנושאי החי
–
נוך המיני חדשה יחסית בחברה הערבית בישראל,
אך היא קיימת, ויש לראות בה פריצת גבולות של
ה'טאבו' החברתי.
כאמור בתחילת המאמר, נדון במאמר בעקבות
מחקרה של אדריס )3102(, בשאלת הדרך שבה
החינוך המיני מטופל בספרות הילדים בשתי
החברות, העברית והערבית, באמצעות השוואה
מייצגת, כאשר הדגש הוא על העיצוב הסגנוני
של הנושא כמפתח לגישה החינוכית והספרותית
של שתי החברות. מדובר בספרות שנכתבה
בארץ ולא בתרגומים.
∫¯˜ÁÓ‰ ÒÂٯ˜
לה דגון, 4002.
ִ
1. "איך באתי לעולם", מאת צ
2. )קושקוש שואל: "איך
להאם
ִ
נולדתי?"(, מאת א
וירי- תאברי, 6002.
ְ
ד
בחרנו בשני הסיפורים האלה להשוואה, משום
ששניהם עוסקים באותו נושא איך באים תינו
–
קות לעולם, אם כי הגישות החינוכיות שננקטו
בכל סיפור שונות. קהל היעד בשניהם בן אותה
שכבת גיל, והם יצאו לאור בערך באמצע העשור
הראשון של שנות האלפיים, בהפרש של שנתיים.
אפשר לומר ששניהם שייכים לאותו ז'אנר
ספרותי: סיפור-שיר במסגרת הספרות הדידקטית,
שנוטה באופייה להידמות למה שנקרא "ספרות
בעיה". מטרותיה של ספרות זו מתבססות על
המטרות של הספרות הדידקטית, שנועדה להש
–
פיע על תפישותיו והתנהגותו של הקורא הצעיר,
וגם לצייד אותו בנורמות החברתיות ובכלים על
90
˙·˘Á ‡Ï ÌÈ„Ïȉ ˙¯ÙÒ
ÈÓÎ ı¯‡· ˙È·¯Ú‰ ‰¯·Á·
Ƈ˘Â· ÔÂ„Ï ‰Óȇ˙Ó˘
ÌÈȘ ‰È‰ Û‡ ·Â¯˜‰ ¯·Ú·
‰·È˙η ÌÈÂÒÓ ÏÂÊÏÊ
ÏÏη ÌÈ„ÏÈÏ ˙È˙¯ÙÒ