¯ÈÚ‰ ÈÈÁ Ï˘ ÌÈÒÂ˙ÈÓ ÏÚ ˙¢„Á ˙·˘ÁÓ
˙¯ÎÂÓ ‰È‡˘ ˙¯˜
±¥
‰ Ò Ó
י ש ר א ל ר . ש ו ר ק
י שרוכב שעה ארוכה במרחבים פראיים,
נמלא לפתע תשוקה לעיר"
)איטלו קלווינו, הערים הסמויות מעין(
במאמר זה ברצוני להתמודד ואולי אף לסדוק
שלושה מיתוסים המיוחסים לעיר ולחיי עיר. כדי
להצליח בכך יהיה עלי לטעון שעיר היא בעיקר
סוג של הוויה, וכך גם היפוכה: הכפריות. במילים
אחרות, ההבחנה שאערוך בין העירוניות או החוו
–
יה העירונית לבין החוויה העירונית מבססת את
הטענה שעיר היא סוג של מיתוס, או בלשונו של
אנדרסון מקום מדומיין, ובה בעת היא הופכת את
הדמיון הזה למרכיב חיוני )כלומר בלתי מדומיין
כלל( של אנושיות שלמה.
שלושה מיתוסים, או נכון יותר אמיתות מקוב
–
לות, ייבחנו בזה אחר זה: המיתוס הראשון גורס
שעיר היא מקום צפוף יותר מכפר. המיתוס השני
קובע שעיר היא מקום רועש יותר מכפר, והמיתוס
השלישי והאופנתי ביותר אומר שעיר היא מקום
מנוכר יותר מכפר.
הדרך שבעזרתה אתמודד באופן ביקורתי עם
כל אחד מן המיתוסים מעוגנת במושג החוויה:
עיקר הטענה הוא: אין צפיפות זולתי חוויית
הצפיפות, אין רעש מצוי אלא בחוויית הרעש ואין
מקום פחות מנוכר מן העיר מבחינת החוויה
האזרחית שבה. ואכן, חלק הארי של המאמר
יוקדש לחוויית הניכור המדומה.
מאמר מסוג זה מסתכן בהכללות רבות. קביעות
אודות עיר ועירוניות ייכתבו בלי להבחין בין ניו
יורק, רמת גן או טהרן, בין לונדון, באר שבע או
בואנוס איירס. מכאן שיש במאמר זה הנחת יסוד,
לפיה המאפיינים הדומים בין הערים השונות הם
המכוננים את אותה חווית עירוניות שבה אתמקד,
ורק משעה שחוויה זו תובן, תיוו
–
צר משמעות עמוקה להבדלים
שבין עיר לעיר, בין רובע לרובע
בתוככי כל עיר, ואף בין רחוב
לרחוב בתוככי שכונה אחת. כשם
שהמשפחות האומללות של
טולסטוי שונות זו מזו באומללו
–
תן, אך השוני יכול להיות מובן
רק על בסיס הבנה של מושג
המשפחה עצמו, כך השוני שבין
הערים והשוני של אותה עיר עצמה על פני ציר
עצמה יובן רק על רקע חוויית חיים דומה.
ÌÈÒÂ˙ÈӉ ˙ȯ„ÂÓ‰ ¯ÈÚ‰
‰Ï ÌÈÒÁÂÈÓ‰
ראשית, נבחין בין עיר מודרנית לבין העיר
הקדומה, תהא זו יריחו או אתונה. העיר הקדומה,
בעיקר העיר הגדולה, קשורה למילה מצודה
)
polais
ביוונית שפירושו מבצר, שממנה נגזר
המושג פוליס, עיר מדינה; באכדית המילה
birtu
פירושה אף הוא מבצר או מצודה, וממנה נגזרה
המילה "בירה"(. מאחר שבתקופת התנ"ך עיר
˙ÈÈÂÂÁ È˙ÏÂÊ ˙ÂÙÈÙˆ Ôȇ
˘Ú¯ Ôȇ ¨˙ÂÙÈÙˆ‰
˙ÈÈÂÂÁ· ‡Ï‡ ȈÓ
˙ÂÁÙ ÌÂ˜Ó Ôȇ ˘Ú¯‰
˙ÈÁ·Ó ¯ÈÚ‰ ÔÓ ¯ÎÂÓ
‰·˘ ˙ÈÁ¯Ê‡‰ ‰ÈÂÂÁ‰
14
Ï‰Ó ˜¯Â˘ χ¯˘È
Ï„Ó Êίӷ ˙ÂÈÎÂ˙
˘‡¯ Æ·‚· ˙‚ȉÓÏ
¢‰ÏÈÁ˙ ‰·˘ÁÓ·¢ ÔÂÎÓ
˙È˘ÚÓ ‰ÈÙÂÒÂÏÈÙÏ
ÈÙÂÒÂÏÈÙ ıÂÚÈÈÏÂ
"מ