רכיב לאמור בטבלת ההפרשות שבצו. הסעיף קובע שיעור
הפקדות מינימאלי - %6 למעסיק ו- %5.5 לעובד (סה"כ
%5.11). שיעור נמוך מזהאינו בגדר הסדר פנסיהמיטיב.
פרשנות מילולית-דווקנית של סעיף 5א. מחייבת, אפוא,
אתהמסקנהכי החלמ-4102/1/1הפרשותהמעבידלאיפחתו
מ-%6(ועוד%6לפיצויים)והפרשותהעובדלאיפחתומ-%5.5.
נציין שהמשמעות של הפרשות חלקיות ולא מלאות היא:
מעביד שיפקיד רק חלק מההפקדות המחויבות לפי הצו
(ואחריות זו חלה גם על ניכוי חלקו של העובד כדין) עלול
להיחשף לתביעות של העובד ו/ או שאריו ו/או יורשיו ו/
או קרן הפנסיה. התביעה יכולה להיות בגין הפרשי הכספים
שלא הופקדו בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, פיצויי הלנה,
אובדן רווחיםבשל אי הפרשהבמועד, זכויותפנסיה נמוכות,
פנסיית נכות ו/או פנסייתשאירים.
לפי הפרשנותהמחמירה, מעבידשהפרישעד3102/21/13
פחות מ-%6 (כולל רכישת א.כ.ע), חלה עליו חובה החל מ-
4102/1/1 להשליםאתההפרשהל-%6.
בדוגמא לעיל, לו עמדו בפני שלומית שתי אופציות:
6, ניתן
+5.5+6
5 33.8 והשנייה, לפי הצו החדש
+5+
האחת
לומר שהאפשרות הראשונה (המעביד מפריש %33.31)
עדיפה מבחינתה על השנייה (מפריש רק %21). אולם,
באפשרות הראשונה המעסיק יכול למשוך חזרה %33.2
מההפרשות לפיצויים במקרה שיחסי העבודה נסתיימו ללא
זכאות לפיצויים, ואילו באפשרות השנייה המעסיק יצטרך
להשלים %33.2 לפיצויים במקרה שיחסי העבודה נסתיימו
בנסיבות המחייבות תשלום פיצויים. האפשרות הראשונה
תהיהעדיפה, באופן ברור, רקאם יוחל סעיף 41 לחוקפיצויי
ההפרשה לפיצויים, ולא רק על %6 (ולענ"ד
כל
פיטורים על
זהו צעד מתבקשמשיקולי ביטחון סוציאלי ולאור התפתחות
הפסיקה בעניין). לכך יש להוסיף את השאלה אם כדאי
לשלומיתלהפרישחצי אחוז נוסףמהכנסתהלטובתהפנסיה.
התשובהלכך היאסובייקטיבית ותלויתהעדפהאישית.
לסיכום, ראינו שבסוגיה הנדונה צו ההרחבה ניתן
לפרשנות, ועל כן, כל עוד לא ייזום משרד הכלכלה תיקון
לצו ההרחבה, יש להמתין לדברי בית הדין לעבודה במקרה
שיבוא לפניו. למעסיק הבוחר בצד הבטוח ומגדיל אתשיעור
ההפקדות בהתאם לטבלה שבצו (ובכך מגדיל את הוצאות
העסק) נוכל להמליץ על מספר אפיקי פעולה:להקטין את
היקף ההפרשות לפיצויי פיטורים לעובדים חדשים עד
למינימום של %6 וכך לפצות את עצמו על הגדלת ההפקדה
לתגמולים ולאובדן כושר עבודה (יש לבחון חוקיות המהלך
בהתאםלמצבההסכמי באותו מקום).
בנפרד
אם תוכנית הפנסיה הנהוגה אצלו כוללת הפרשה
עבור רכיב אובדן כושר עבודה, הוא יכול לחסוך או לצמצם
את עלות ההפרשה הזו, שכן בתוכניות הפנסיה החדשות
ניתן לרכוש ביטוח אובדן כושר עבודה במסגרת ההפרשות
לתוכנית, כחלק מההפרשה לתגמולים, ועד לגובה של %53
מהפרמיההכוללת (עובד ומעביד). כלומר, הוארשאי להנהיג
עבור עובדים חדשים תוכנית פנסיונית שבה רכישת ביטוח
מפני אובדן כושר עבודה נעשיתבמסגרתה-%6.
באשר לשלומית, מה האפשרויות העומדות בפניה?
כאמור, עפ”י הפרשנות המחמירה חלה עליה ועל המעביד
חובה להגדיל אתההפרשה בחלק העובד לשיעור %5.5 ובכך
להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלה ולהפחית את ההכנסה
הפנויהשלהכיום.
מאמר זה משקף את דעתו של הכותב ואיננו תחליף
לחוות דעת מחייבת.
1 צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק לפי חוק הסכמים קיבוציים,
התשי"ז-7591.
2 צו הרחבה (נוסח משולב) לפנסיה חובה לפי חוק הסכמים קיבוציים,
התשי"ז-7591.
3 סעיפים4.א (1) -4.א (5) לצו ההרחבההפנסיוני.
4 סעיף 4.א (5) הדן בפנסיהתקציביתהושאר בתוקף.
http
://
www
.
moital
.
gov
.
il
/
NR
/
exeres
/
D
7
DE
173
D
- 5
2
EAD
-41
DF
-
A
1
AA
-3440
F
0
BB
4900.
htm
6 פסקה זו מופיעהבנוסחדומה גםבצו המקורי.
מונטיא
, פד"ע 535, ע"ב 50/5255
טלמור נ' מדינת ישראל
7 דב"ע נג 6-8
נ' איי.אס.אס משמורת בע"מ
Shutterstock.com
41
בדלתייםפתוחות05אפריל-מאי 4102